Maur og fluelort reddet dagen

Jeg sitter og stirrer på skjermen. Den er helt hvit. Helt tom. Akkurat som hodet mitt. Ikke så mye som en antydning til maur og fluelorter fyller skjermen. Jeg stirrer inn i snøstormen. Den kalde nordavinden pisker meg i ansiktet. Jeg trekker på meg en ansiktsmaske. Har heldigvis oppdaget at denne masken ikke bare har sin misjon i kampen mot viruset. Den stenger også kulden ute.

Fortsatt stirrer jeg inn i snøstormen. Skal jeg våge meg ut i dette været? Tør jeg det?…

Jeg vandrer i blinde rundt i snøstormen. Det er såvidt beina bærer meg. Snøen er dyp. Den er våt og tung. Jeg setter det ene beinet foran det andre. Foten forsvinner i den dype snøen. Jeg tar sats og vugger frem og tilbake for å få løftet den opp og plassere den foran den andre. Fotsporene fylles raskt igjen bak meg. Vinden uler og snøfnuggene pisker meg i øynene. Jeg lukker øynene for å unngå piskeslagene. Kreftene ebber ut. Orker ikke å gå lenger. Jeg lar meg falle ned på knærne. Snart ligger jeg på ryggen i snøen med øynene lukket.Jeg bryr meg ikke om at jeg blir våt. Søvnen tar meg.

Jeg blir dratt inn i et sommerlig univers der maur og fluelorter lever side om side i harmoni. Dronningmauren kommanderer og arbeiderne løper hit og dit for å oppfylle dronningens ønsker. De stiller seg opp i formasjon. Alle blir stående helt i ro. Ingen rører seg av flekken når de først har kommet til sin angitte plass. Formasjonen er uryddig. Nærmest kaotisk. Den ligner ikke det minste på de rette linjene som korps og militæret danner i sine formasjoner. Maurene står hulter til bulter. Noen litt tettere enn andre. Dronningmauren går rundt og legger siste hånd på verket. Hun legger en liten klump med fluelort sånn her og der med ujevne mellomrom. Fortsatt er det ingen maur som rører seg. Bortsett fra dronningmauren som snart har kommet til veis ende i formasjonen. Hun legger en siste klump på verket. Deretter glir hun sakte ut av bildet.

Jeg våkner. Åpner øynene. Snøstormen på skjermen har lagt seg. Den kalde vinden er borte. Jeg tar av meg ansiktsmasken. Øynene drages mot de svarte prikkene i ulik størrelse som står og ligger i snøen på skjermen. Reddet av flittige maur og noen fluelorter.

 

3 kommentarer
    1. Jeg er LITT usikker på hva dette betyr? 😀 Om det er en liten drøm, om det kun er fri fantasi ELLER om du har “floaters” i synet, som meg 😀

      1. Hihi… Det var bare fantasi. Jeg satt foran skjermen og var så trøtt. Øynene glapp. Jeg ante ikke hva jeg skulle skrive. Og så bare begynte jeg. Fluelorten er med fordi vi spilte skuespill om Pippi i klassen i høst og hun syntes “i” så ut som en rett strek med en fluelort over. Og maus er et flittig insekt i passe størrelse til å legge seg på papiret som bokstaver hehe…

    2. Hehe, det var bare fantasi. Fluelorten kom fra Pippi som synes at “i” ligner en rett strek med en fluelort over når hun begynner på skolen. Maur er passe i størrelsen til å ligne bokstaver på et ark, og utrolig flittige så de kunne ha gjort det hehe…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg