Hektisk uke med skriving, men ikke blogg

Greit med to maskiner når jeg er på webinar og skal skrive samtidig.

Puh… Nå er det godt med helg, kjenner jeg. Det har vært en uke av de sjeldne. Meget hektisk. Med kurs fire timer søndag, fire timer mandag på kveldstid, fire timer tirsdag, også det på kveldstid, og to timer på onsdag. Jeg har rett og slett deltatt på Forfatterskolens online-kurs. De arrangerte flere gratis-kurs, og jeg benyttet anledningen til å bli inspirert og til å lære masse blant annet om å komme i gang med idéer til bøker og historier.

Ikke nok med at jeg deltok på disse gratis-kursene. Jeg har også meldt meg på årsstudiet de har, så 14. februar braker det løs på ordentlig. Det blir en spennende tid med helt sikkert masse læring innen skrivekunsten. Dette studiet er selvfølgelig ikke gratis, men jeg tenker at det er verdt det, og at dette blir en flott anledning til å få ferdigstilt boken jeg holder på med, “Lysets barn”, som handler om de forferdelig absurde forholdene på sykehus i Venezuela, som blant annet venninnen min var så uheldig å leve under en hel måned for bare få år siden.

I går hadde jeg tenkt å skrive et innlegg på bloggen, men da jeg var ferdig på jobb, lå det en forespørsel på mail om gjennomlesing av en annen forfatterspirer uferdige bok til vurdering. Jeg har ikke vurdert andres tekster før på et slikt nivå, men jeg kastet meg over oppgaven og syntes det ble mer og mer artig jo lenger inn i teksten jeg kom. Det endte med at jeg leste og vurderte alle de 16 sidene, og skrev seks sider med tilbakemelding om både det jeg likte godt og det jeg ville ha endret, som som kanskje ikke var helt troverdig. Dermed gikk det fire timer ekstra i går som også hadde med Forfatterskolen å gjøre. Hjelpe meg, – nå er jeg inne i en stim som jeg vanskelig kan komme meg ut av. Ikke det at jeg ønsker å finne veien ut fra stimen heller. Det er utrolig interessant å lære så mye nyttig om skriving. Det er rett og slett et håndverk, på linje med elektriker- og snekkerfaget.

Kristine S. Henningsen er forfatter og startet Forfatterskolen i 2013. Den har hele tiden vært en online-skole, men visstnok med noen samlinger når det har vært “ønskelig”, men ikke noe krav. Det er noe av det som gjør det lett for meg å bli med på et slikt studium. Da kan jeg sitte her i Spania uten å tenke på at jeg må løfte på rumpa for å delta. Kristine er energisk og sprudlende, og genuint opptatt av å hjelpe nye forfattere i gang med skrivingen. Hun ønsker å bidra til at flere forfatterspirer får oppleve drømmen om å få gi ut bok. Noen garanti kan de selvsagt ikke gi, om ikke man velger å gi ut som “indie-forfatter”, altså stå for alt arbeidet selv ved utgivelse.

Men uansett, med oss på veien vil vi få diverse kurs av anerkjente forfattere som Gunnar Staalesen, Herbjørg Wassmo, Ingvar Ambjørnsen, Gro Dahle, Ingelin Røssland og mange flere, enten i opptak av tidligere webinarer eller som kursholdere på årets studium. Vi vil også få hjelp fra redaktører til blant annet å redigere og bearbeide tekstene våre.

Så nå gleder jeg meg stort til et år i “pennens”, eller kanskje “tastaturets”, navn.

 

9 kommentarer

Siste innlegg