Gullkorn og “lover” – 20

Jeg er veldig glad i ordspill og gullkorn, og for mange år siden, faktisk da jeg gikk på lærerskolen på Eik i Tønsberg, lånte jeg en bok på biblioteket som var spekket med gullkorn. Jeg ble helt fra meg av begeistring og skrev ned alle gullkornene jeg likte og syntes var veldig talende. Jeg husker verken hva boken het eller hvem som hadde skrevet den, eller samlet gullkornene til den boken det var blitt.

Denne gangen har jeg ingen “forfattere” eller titler, bare gullkornet i seg selv:

  • Omtanke for andre gir en følelse av velvære.
  • Det er med gode idéer som med sopp – der man finner dem, er det ofte flere.
  • Lykke ligger ikke i å eie, men i det å gjøre noe godt.
  • Det viktigste er ikke alltid hvordan man har det, men hvordan man tar det.
  • Erfaring er det ordet man ofte setter på sine feiltrinn.
  • Å ta imot gode råd er vanskeligst for den som trenger dem mest.
  • De virkelig store menneskene er de som får andre til å føle seg store.
  • Snakk ikke så meget at du glemmer å lytte.
  • Den som har god samvittighet har ofte dårlig hukommelse.
  • Gavmildhet har ikke noe med rikdom å gjøre.
  • For å kunne improvisere – må man være godt forberedt.
  • En fremmed er en venn som man ennå ikke har lært å kjenne.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg