Fyldig og lærerik tilbakemelding på manuset

Jeg må si jeg er imponert over kvaliteten på tilbakemeldingen jeg fikk fra redaktøren via Forfatterskolen. Aner ikke hvem hun er, bortsett fra fornavnet. Hadde jeg visst hvem hun var, så hadde hun blitt nedsnødd av oppfølgingsspørsmål fra meg, og sikkert alle de andre som har henne som redaktør. Men jeg får lese nøye gjennom på nytt alt hun har skrevet og følge skritt for skritt det hun har kommentert…

Mye av det hun har nevnt var jeg klar over, som at det er høyt tempo og går fra “scene til scene” uten så mye dypdykk og ro underveis. Det er jo foreløpig bare et skjelett, og jeg har mye å jobbe med.

Jeg har mye å lære, for jeg har aldri gjort dette før. Skrevet bok. Jeg fablet om at tilbakemeldingen skulle være utelukkende positiv, slik at boken kunne sendes rett i trykken. Fable er et nøkkelord her. For det er “fabling” på høyt plan. Litt sånn følelse som du har når du har kjøpt et flaxlodd og sitter og drømmer og venter med å skrape det, for bare å nyte følelsen av å bli mer og mer sikker på at du har kjøpt million-loddet. Du vet at det ikke stemmer, men ventetiden lurer deg til å tro at det kan jo være mulig…

Hehe… Jeg er så enig med det redaktøren skriver og jeg lærer så mye av det, og er veldig glad for at tilbakemeldingen er så konkret og konstruktiv. Og det faktum at det bare tok knappe tre uker for redaktøren å lese og kommentere mine 130-140 sider synes jeg er mildt sagt imponerende. Jeg vet at hun også har hatt flere andre manus enn mitt…

Et par av kommentarene forstår jeg ikke helt, – det vil si… – jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe det fatt. Jeg har ikke under huden og forstår ikke hvordan løse disse utfordringene. Men jeg er sikker på at i løpet av årsstudiet der jeg lærer om litterære virkemidler, synsvinkel og alt dette her, så demrer det forhåpentligvis mer og mer for meg hvordan jeg skal løse alt sammen.

Nå skal jeg i hvert fall bruke helgen til å lese gjennom manuset mitt fra start til slutt med nye øyne, etter råd på redaktøren. Deretter skal jeg gå nøye gjennom alle kommentarene i margen, før jeg starter på den konkrete bearbeidingen av teksten. Jeg gleder meg til sommerferien nå, for det blir begrenset med skrivetid innimellom lærerjobben, og særlig med sånt nitidig arbeid som krever god konsentrasjon og godt overblikk, så om åtte uker blir det skriving “på fulltid” i noen uker. Utgangspunktet er bra, men bearbeidingen krever mye, og her gjelder det å stå i det til “the bitter end”. Men enden skal bli alt annet enn bitter 😉

 

13 kommentarer
      1. Hehe, – ja absolutt 😉 Regner med at du mener jeg ikke må endre alt som redaktøren peker på. Neida, – ikke uten at jeg selv er enig og overbevist om det samme. Men det er måten å gjøre ting på, skrive om, få ned tempoet osv, – alle de tingene som gjør det til en leservennlig bok. Jeg har jo foreløpig bare skrevet ned selve handlingen som venninnen min har fortalt meg. Det er et skjelett og det må bearbeides og skrives om, noen må kuttes og andre ting må inn, og eventuelt utdypes osv.

      1. Ja, det er veldig mye nyttig lærdom i dette, og SÅ gøy å holde på med. Men jeg kjenner at en hel bok (altså roman) er nok i utgangspunktet litt vel krevende for meg å holde oversikt over, så jeg er nok mer en “kort-tekst-forfatter”, og særlig historier for barn, – men, men… DENNE historien MÅ BARE skrives, og det er bare jeg som kan skrive akkurat denne historien på norsk, så da skal jeg fullføre den 😉

    1. Spennende 🤩 så viktig at man føler at tilbakemeldingen er god og til hjelp. Masse lykke til videre, gleder meg så til å lese boka di 🤗

      1. Hjertelig takk Irene 🙂 Ja, det er så godt å oppleve at pengene er “well spent” på Forfatterskolen. Det har bare gått 2-3 måneder av årsstudiet, og allerede får man god valuta for betalingen. Håper (og tror) at resten blir like bra 😉

      1. Ja, det er gjort et veldig grundig arbeid. Både en lang generell kommentar først, og så inne i teksten etterpå.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg