“Yo creía que Noruega era un presidente” / “Jeg trodde Norge var en president”

De fleste mennesker i Venezuela har knapt hørt om Norge, eller “Noruega” som det heter på spansk. Det nærmeste de kommer er tidligere president Noriega fra Panamá, som styrte landet sitt det meste av 80-tallet. Dermed er det flere som lurer på om ikke Noruega er en president.

Men jeg skal si vi er på vei til å sette fotavtrykk hos mange venezuelanske familier om både at Norge er et land i Nord-Europa, men også at menneskene der er veldig omsorgsfulle og hjelpsomme. De er empatiske og bryr seg om andre, og de hjelper de som ikke har det så bra. Dette er noe av det vi får av tilbakemeldinger fra flere av de som har fått tilsendt en pakke eller flere med mat av prosjektet “En dråpe i havet er mer enn ingenting”.

En skriver: “Vi er forundret og takknemlig overrasket for den godheten dere viser oss, som når en vulkan har fått et utbrudd fra sitt store hjertet, – det blir denne enorme dråpen i havet som kommer til våre små… Jeg bøyer meg i støvet for den vakre og varme holdningen som det norske samfunnet har… Min respekt til dere alle sammen!” (Jose Deluque, Maracaibo)

Det å oppleve at mennesker som de aldri har møtt ønsker å hjelpe, er for dem totalt nytt og ukjent. Jeg må si jeg er takknemlig for slik jeg har vokst opp og alt jeg har vært spart for i livet, – så det minste jeg kan gjøre er å hjelpe andre med litt av det jeg har, så jeg kan gjøre hverdagen til én eller flere familier i Venezuela litt bedre. Hjertelig takk til alle dere som har det på samme måte 🙂

Her er en lenke til en video der Jose Luque og familien fikk tilsendt mat fra elevene mine for en måneds tid siden, og han uttrykker til gagns sin takknemlighet… https://youtu.be/otUG4NWXAdY

Jose Deluque med kona si, Gladys, og de to barna deres. Denne familien deler videre med barn i nabolaget. De lager mat til dem så de kan komme og spise.
1 kommentar
    1. Sterkt å se Linda. Har lest litt i bloggen, Du har virkelig satt i gang et meningsfylt prosjekt. Lykke til

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg