Wow, det hadde jeg aldri trodd

Wow, nå er jeg ganske positivt overrasket over hva statuen i rundkjøringen her i Mijas skal symbolisere. Jeg hadde jo en liten “gjettekonkurranse” for noen dager siden, og jeg må si at jeg tok grundig feil, og det er jeg glad for.

Jeg har kjørt fordi den innpakkede statuen i over to måneder og bare ventet på at den skulle bli avduket. Jeg hadde faktisk nærmest gitt opp, og tenkte at den kanskje bare skulle være sånn innpakket i plast. Men i går kveld, da jeg kjørte hjem fra Fuengirola like over kl. 21.00, så skuet jeg statuen langt i det fjerne, men det var noe rart. Den var ikke lenger hvit, men svart.

Da jeg kom nærmere oppdaget jeg at det var halvveis som jeg trodde, en dame, men det var ikke en kjole som “vaiet” i vinden, men heller en type frakk. Den stramme damen strakk seg mot himmelen og hadde knyttede never vendt nedover. Jeg svingte raskt inn til siden for å ta bilder. Da fikk jeg øye på en folkemengde på andre siden av veien. Statuen var faktisk akkurat avduket og nå var det en mann som talte.

Det viste seg å være selveste kunstneren, Jose María Córdoba. Han fortalte om symbolikken han ønsket å få frem, og hva dette kunstverket representerte. Jeg har i disse månedene sett på den “grelle” oransje-røde grunnen med de merkelige svarte “kanonkulene” i selve rundkjøringen og tenkt at dette er noe “stygge” greier. Men nå etter at kunstneren har fortalt betydningen, så faller alle brikkene på plass, og det er rett og slett rørende og fullt forståelig.

Med store lysende bokstaver på begge sider av rundkjøringen står det “A LAS SANITARIAS”. Det betyr “til helsearbeiderne”. Den kvinnelige statuen, som er laget i bronse, er rett og slett et symbol på alle helsearbeiderne som har ofret seg og gjort mer enn “alt” i forbindelse med pandemien som vi har gått gjennom de siste par årene. Hun står med knyttede never, klar til å kjempe mot viruset, og hun gir seg ikke. Selve grunnen i rundkjøringen er selvfølgelig Covid-19 viruset, og da er det selvfølgelig helt greit at det ikke er vakkert.

Det var flere som talte i tillegg til kunstneren, blant annet ordføreren. Men det mest rørende var da en representant fra sykepleierne, Yolanda Cano, kom frem for å si noe. Hun ble mottatt med jubel og varm applaus. Det var tydelig at det var noe spesielt med henne. Hun fortalte at like før jul i 2021 hadde hun selv blitt hardt rammet av viruset som hun hadde jobbet hardt for å bekjempe sammen med sine med-helsearbeidere. Hun lå 16 dager i koma. Heldigvis våknet hun til live igjen, men hun var kraftig redusert og måtte lære “alt” på nytt. Hun måtte lære å snakke, pusse tenner og gå igjen. Hun måtte ha hjelp til å komme seg opp til talerstolen, men det var en meget reflektert og positiv dame som rørte en forsamling på et par hundre mennesker. Pressen med lokal-TV var også til stede, så det ble godt dekket i dagens nyhetskanaler. https://mijascomunicacion.com/actualidad/25043/mijas-inaugura-un-espacio-publico-en-homenaje-a-los-sanitarios/

Så da er altså mysteriet løst. Statuen er en kvinnelig helsearbeider som kjemper mot Corona-viruset, og jeg er glad for at jeg slipper å lure lenger…

Yolanda Cano, representant for sykepleierne og pasient sterkt rammet av Covid-19.
Kunstneren José María Córdoba har laget statuen i bronse og fortalte om hva den symboliserte.

7 kommentarer
    1. Interessant lesing dette fra begynnelse til slutt. Videre hadde det vært interessant å vite om denne dama som like før jul 2021 ble hardt rammet av covid, om hun var vaksinert. Jeg har litt vanskelig for å tro at hun som sykepleier i Spania ikke var det, og jeg føler har det er relevant når man forteller slike historier. Min tante midt i 70-årene fikk det originale c19 viruset da det hele startet, alderdom og mange underliggende sykdommer. Da eksisterte det ikke vaksiner enda, og hun merket knapt dette, hun ble bare pålagt å teste seg. Etter vaksineringen opplever jeg hele tiden nå at folk som har vaksinert seg sier at de ble sååå syke når de fikk covid, noen antyder at de tror de ville dødd uten disse vaksinene, mens jeg selv og de uvaksinerte jeg kjenner såvidt merket det. Just saying..

      1. Så hyggelig at du likte innlegget 🙂 Jeg synes ikke det er vesentlig for historien om hun var vaksinert eller ikke. Dette var ikke et innlegg i debatten for eller imot vaksine, men en hyllest til de som har stått på i førstelinjen, enten de har blitt syke selv eller ei.

    2. Så flott at du fikk med deg kvelden for (avduking og) taler! Nå har du jo både sett kunstneren og hørt historien bak statuen i rundkjøringen. Skal ta en ekstra titt på den neste gang jeg er i Spania 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg