Vepsebol i stua!!!

Jeg satte meg ned og skulle se kvartfinalen mellom Sveits og Spania i fotball-EM. Terrassedøren stod åpen like ved siden av TVen. Mens jeg så på kampen kom det en veps (eller bie) flygende inn terrassedøren. Jeg gjorde ikke noen særlig notis av det. Jeg synes i grunnen det har vært en god del vepser i det siste, og de har flydd inn i både stuen og soverommet mitt.

Mellom denne genseren og en lilla genser holdt vepsen på å slå seg til ro.

For et par uker siden husker jeg at jeg hørte en merkelig surrende lyd av en flue som var “innesperret” i en plastkopp eller noe. Lyden varte og rakk, så etter en stund tenkte jeg at jeg måtte finne ut hva det var. Inni en julekrybbe, som jeg fortsatt ikke har fått pakket ordentlig bort, surret en veps og så i grunnen ut som om den ville slå seg til ro der. Jeg fikk heldigvis jaget den ut, og surringen ble borte.

Men her i kveld altså kom det som sagt flygende inn en veps. Først brydde jeg meg ikke om det og lot deg fly som den ønsket. Jeg var sikker på at den ville finne veien ut selv. Men så plutselig fikk jeg se at den forsvant inn i et lite slags “hull” i en stabel hjemmestrikkede gensere jeg hadde lagt i hyllen under TV. Mellom to gensere var det som en åpning og inn der forsvant altså vepsen, og den kom ikke ut igjen.

Da ble jeg rimelig engstelig og lurte på hva som skjedde der inne. Var det et vepsebol med et mylder av veps der? Eller var det bare denne ene? Da den ikke kom ut av “hulen sin” måtte jeg finne ut av hva dette dreide seg om. Jeg løftet opp genseren og fikk skjøvet vepsen terrassedøren. Heldigvis var den alene, men hjelpe meg for en jobb den hadde gjort. Det som så ut som en begynnelse på et vepsebol eller en “bikube” kom til syne på begge genserne. Det var noe klissete honningaktige greier, sikkert nektar og med noen bomullaktig tynne tråder.

Jeg visste ikke at ull var en favoritt blant veps eller bier. Men heretter skal jeg i hvert fall holde ullgenserne mine langt unna åpne områder, og terrassedøren skal være stengt for en periode. Da får jeg heller sette på aircondition når det er for varmt.

3 kommentarer
    1. Så flink du er til å strikke, det syntes nok vepsen også😊. Håper du fikk bort klinet. Jeg visste heller ikke at vepsen er glad i ull.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg