Tutorial til det heklede babyteppet

6 rader utvider seg. Rad 7-9 er i samme kolonner, men 9 har også klump i midten. Rad 10 snevres inn. 3+3 på toppen.

Jeg prøvde å forklare til en som kommenterte babyteppene jeg har heklet om hvordan jeg hekler dette. Det var lettere tenkt enn sagt, så jeg tror ikke hun ble så veldig klok av mine manglende terminologi-ord fra heklingens verden. Jeg er nemlig ingen “ordentlig” hekler. Har aldri lest eller sett et heklemønster. Dette teppet oppdaget jeg bare at en venninne holdt på med, og jeg ville gjøre det samme, så hun viste meg.

Men siden det er vanskelig å forklare med mangelfulle ord, så vil jeg gjøre et forsøk først med tekst, så med bilder og til slutt med en video. So here we go…

Legg opp 31 masker (jeg liker å legge opp 33, så blir det litt å gå på på hver side). Så hekler du fem rader vanlig, og så på sjette raden begynner du med en sånn klump i midten.

Denne klumpen består av 5 ganger å ta dobbelt-kast på pinnen før du hekler i samme hull 5 ganger. For hver gang sitter du igjen med én maske mer på pinnen enn forrige dobbelt-kast, helt til du har 5 masker på pinnen. Da drar du tråden gjennom alle de 5 maskene før du hekler ned i neste hull. (Dette skal jeg prøve å forklare med bilder og video.) 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Veldig bra fortalt. Tror jeg skjønner systemet ditt og det er virkelig fint med disse “knutene” – teppet blir jo helt annerledes. Vakkert ble det. Takk igjen <3

      1. Bare hyggelig 🙂 Det var litt gøy å prøve å lage tutorial både med bilder og video hehe 😉 Da har jeg prøvd det også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg