Storbrann i nærheten av hjemmet mitt

Det så virkelig skummelt ut der røyken la seg over bebyggelsen.

Man blir ikke særlig høy i hatten når man blir oppringt fra de som låner leiligheten min i Mijas og de forteller at det brenner bak bebyggelsen der jeg bor.

De lå ved bassenget og ante fred og ingen fare da de plutselig oppdaget noen voldsomme røykskyer over bygningsmassen. Det så virkelig skummelt ut, og jeg forstår at de trodde at brannen kom til å ta tak i husene der jeg bor. Heldigvis viste det seg at brannen var, og fortsatt er, noen kilometer unna, og vinden blåste oppover fjellsiden, ikke nedover. Det kunne lett ha nærmet seg fare for mitt område dersom vinden hadde snudd.

Besøket mitt spurte stadig om jeg hadde hørt noe mer om brannen. Det er ikke greit å være nordmann uten spanskkunnskaper ved slike forhold. Tilfeldighetene ville ha det til at jeg på samme tidspunkt møtte noen spanjoler på en kafé her i Norge som opprinnelig er fra Mijas, og faren til den ene jobber med brannslukking og hadde førstehåndsinformasjon å meddele. Dermed kunne jeg oppdatere besøket mitt med jevne mellomrom om hvordan det stod til med brannen mens de fortsatt kunne nyte bassenglivet med litt mindre bekymring for sin egen fare.

Det er aldeles ille for folk i Alhaurin de la Torre og omegn at de må evakueres, og jeg leser at brannen sprer seg 50 meter i minuttet. Jeg håper bare virkelig at brannmannskapet og de frivillige klarer å få kontroll på brannen og slokke den uten at det går liv tapt. All honnør til alle de hundrevis av menneskene som jobber dag og natt med dette. Flere vann-fly og helikoptere henter vann fra Middelhavet noen få kilometer unna brannen og heller på for å slokke flammene, og det er jammen bra at tilgangen til vann ikke er lenger unna. Det er nok med på å begrense skadeomfanget betydelig.

Heldigvis noen kilometer unna, men det er ille nok.
7 kommentarer
      1. Ja, det håper jeg virkelig. Jeg tror de nærmer seg kontroll, men det må sikkert etterslukking til en god stund.

    1. Det er skikkelig skummelt å ha brannen så tett innpå. Det er visst vanskelige slukningsforhold også, selv om havet er lett tilgjengelig. Jeg var nede ved havet og så på flyene som kjørte skytteltrafikk for å ta med seg vann til brannstedet i går ettermiddag.

      1. Huff, det er så ille særlig for de i Alhaurin. Og alle de folkene som arbeider med dette natt og dag. Det må ta på skikkelig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg