Setenil – en bortgjemt perle i Andalucía

I august tok jeg turen til en liten, bortgjemt landsby som heter Setenil. Den ligger i nærheten av Ronda, en times tid innover i landet fra Marbella. Jeg dro sammen med en venninne som alltid er flink til å ville finne på noe. Selv er jeg at det sløve og slappe slaget, så skal jeg komme meg ut, så må hun dra meg med. Men jeg angrer IKKE på den turen.

Det var ikke merket med skilt et eneste sted langs veien. Nå kjørte ikke vi opp fra Marbella, hvor det muligens er merket (hvem vet?) til Setenil, men vi la turen innom Ardales først, like ved der man kan gå “Caminito del Rey”, som er en helt spektakulær tur i fjellveggen. Vi hadde først planlagt å gå denne turen, men vi fant ut at det i grunnen var galskap å gjennomføre en 8 kilometers tur i 38 graders varme. Likevel ville jeg vise henne “El Chorro”, som er en nydelig grønn innsjø like ved “Caminitoen”. Men da vi kom dit fikk jeg meg nærmest et sjokk! Innsjøen var TOM FOR VANN. Det nydelige, grønne ferskvannet var helt borte, og tilbake lå det bare tørr, brun bunn. Jeg vet at det er fisker i dette vannet, ganske store også, så jeg lurer på hva som har skjedd med alt livet som var i vannet. Nok om det for nå…

Derfra bar det mot Setenil via GPS. Det var en slags bakvei kan man vel si, og som sagt, totalt umerket mot Setenil. Uten GPS tror jeg ikke vi hadde funnet frem. Så takk og lov at vi lever i 2023 hvor GPSen ligger i lommen på hvermannsen, for er det en opplevelse jeg ikke ville vært foruten, så er det akkurat denne turen.

Til tross for 44 varmegrader og nærmest heteslag, så var det en opplevelse for livet. For å komme frem til hotellet måtte vi kjøre rundt hele byen, og det var smale, svingete veier hele runden. Vi så overhengende fjellvegger overalt, med boliger bygget halvveis inn i fjellet. Stilige grotteaktige restauranter og butikker lå tett i tett, og et sted var det en gate mellom to husrekker som var “lagt under tak”, – det vil si en steinblokk (eller fjellet) var taket i gaten mellom de to husrekkene. Utrolig fascinerende.

Så hvis du har tenkt deg litt rundt som turist i Andalucía, da anbefaler jeg absolutt å legge turen innom Setenil.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg