Reddet general Franco fra å bli sprengt i luften

Jeg er så glad for at jeg fikk øye på boken “Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant” av Jonas Jonasson i bokhylla til Kari (MEning), og at jeg fikk lov å låne den. Den er virkelig underholdende, og det er umulig å legge den fra seg. Eller, – nå lyver jeg egentlig. Jeg har jo lagt den fra meg nå her jeg sitter og skriver. Og jeg har gjort andre ting enn å lese den, så det er vel overdrevent at jeg ikke klarer å legge den fra meg. Men poenget er at det er en veldig morsom bok med humoristiske kommentarer og overraskende vrier hele veien. Foreløpig må jeg si at “Analfabeten som kunne regne” er minst like komisk og overraskende i morsomme kommentarer og handlinger, men handlingen til “Hundreåringen” har nok et nærere utgangspunkt for oss skandinaver, siden den starter i Sverige heller enn i slummen i Soweto, Sør-Afrika.

Jeg blir veldig glad når bøker underviser meg om historie rundt om i verden, og det at forfatteren fletter inn at “Hundreåringen” blant annet redder den spanske generalen Franco fra å bli sprengt i fillebiter er en av de mange verdensomspennende opplevelsene som “Hundreåringen” gjør seg gjennom livet. Måten forfatteren hopper fram og tilbake i tid, skaper spenning, og det lar oss vente med å få fortsettelsen for å hoppe bakover i tid, Dette synes jeg er veldig spennende. Det er virkelig en bok som starter “in-medias-res”, altså rett inn i handlingen, og jeg gleder meg til å lese den ferdig.

Både “Hundreåringen” og “Analfabeten” av Jonas Jonasson er bøker jeg sterkt anbefaler å lese for de som liker å ha litt humor blandet med alvor og spenning i det de leser.

 

 

5 kommentarer
    1. Analfabeten har jeg ikke lest, men hundreåringen og også oppfølgeren som heter noe med 101 åringen… Det kom og en bok i 2020. Fikk den til jul det året. Mener den heter Hevnen er søt A/S. Lystelig lesing med utrolig mange gode kommentarer

    2. Så artig at du har kommet i gang med boka, og at du liker den. Ja, spennende å høre om alt det historiske hundreåringen har vært med på, lekent og lett 😀 Jeg liker også når handlingen starter “in-medias-res” 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg