Rabatt på fartsbøter

Illustrasjonsbilde

I går skrev jeg om at man kan annullere parkeringsbøtene her i Spania, slik at man slipper unna med å betale kun 10% av boten. Men overraskelsene stanser ikke der. Også når det gjelder fartsbøter får man rabatt dersom man betaler innen 7 eller 10 dager. I motsetning til den ene parkeringsboten jeg har fått her i Spania, så har jeg dessverre fått noen flere fartsbøter. Ingenting å skryte av, – jeg skammer meg heller litt.

De fleste bøtene er på 100 euro, altså rundt 1000 kroner, for å kjøre i 95 km/t i 80-sonen. Men dersom du betaler den innen tidsfristen, så får du 50% rabatt, og slipper unna med å betale bare 50 euro. Dette er i grunnen ganske fantastisk for den enkelte, selv om man kan lure på hva som ligger bak disse ordningene.

Jeg tror i hovedsak de har gått inn for denne ordningen i Spania for å få folk til å betale. Mange velger nok ikke å betale, og det skaper store forstyrrelser i et allerede kaotisk byråkrati. Når man da må sende krav på krav opptil flere ganger, så stjeler dette tid og ressurser som skulle vært brukt på andre ting. Men når man gir denne rabatten til raske betalere, så sørger systemet for at de aller fleste bøtene blir betalt raskt, og dermed unngår man mer byråkrati enn nødvendig. Jeg er ikke sikker på at dette er grunnen, – dette er min teori om hvorfor det er sånn.

 

2 kommentarer
    1. Det hørtes ut som en god forklaring. Fryktelig kjedelig med fartsbøter. Jeg lagde meg i flere år for lite tid i livet mitt, tok igjen med å trykke på gassen. Ble et par fartsbøter, men er kommet fram til at det både er dumt og jeg er for gammel til slikt. Men jeg er imponert over dere som kjører på andre breddegrader, i mange søreuropeiske land (kanskje alle) er kjøretempoet hurtigere enn her i nord.

      1. Man blir ganske fort vant til å kjøre her. Jeg synes ikke det er så ille. Tror det er verre i Italia. Det verste er kanskje de trange parkeringshusene de som regel har. Det er heldigvis lenge siden sist fartsbot, men jeg har fortjent alle de jeg har fått eh…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg