Nydelige Bergen :-)

Det er ikke bare Norge som er vakkert. Bergen er også helt nydelig, og ikke minst er det mange kulturminner å ta vare på. Ja, du stusser kanskje på at jeg nå sidestiller Norge og Bergen? Ok, Bergen er en by i Norge, men “alle” vet jo at “jenter fra Bergen e nokke for seg”, – altså… Vi bergensere er noe for oss selv. Vi er så uhyre stolt av byen vår, og “alle andre” i Norge er nok enige at vi er både sære, brautende og stolte!!!

Jeg har venner som spøker med at man trenger pass for å dra til eller fra Bergen, – at Bergen er som et eget sært lite land. Og “vi bergensere” tar oss overhode ikke nær av det og nekter, – nei, vi tvert imot omfavner stolt det at vi blir anerkjent som sære og stolte. Reklamen på TV som viser at Bergen rives løs fra fastlandet og driver ut i havet er bare nok et tegn på anerkjennelsen på at vi er “nokke for oss sjøl”.

Eg med breiflabben

“Ve te Bergen, ve te Bergen med det samme.
Der har eg det som fisken i vannet.
Vått og kaldt og breiflabb overalt.”

Ja ja, – jeg vet… Bor ikke hun derre Linda i Spania??? Hvordan kan hun rose Bergen opp i skyene når hun ikke bor der selv engang??? Til det vil jeg bare si: En gang bergenser, alltid bergenser! Mitt hjerte står i Brann og Bergen, selv om Brann absolutt ikke er noe å skryte av i disse dager. Men i hvert fall… Bergen er og forblir i mitt hjerte, og det er Norges vakreste by I SOLSKINN, – men solskinn er dessverre ikke dagligdags, så takke meg til Spania og Costa del Sol fremfor paraply og sydvest i Bergen.

Uansett, – her er noen bilder fra byen mellom de syv fjell fra da jeg besøkte Bergen i fjor sommer:

Trollhaugen, – hjemmet til Edvard Grieg.
Komponisthytten til Edvard Grieg

 

Utsikt fra Fløyen

 

 

 

På konsert i Trollsalen
Eldgammelt hus fra Bryggen i Bergen
Både den gamle og den nye delen av Bryggen

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg