Norge er billig

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si at Norge er billig, for det er det jo ikke. Men i går opplevde jeg virkelig et billig Norge. Jeg snakker om offentlige transportmidler i Bergen.

Jeg skulle dra på besøk til min gamle far som bor på Tysnes, og det er en lang reisevei fra Vadmyra i Bergen Vest. Jeg tok buss til Bergen sentrum (omtrent 15 minutter), bybanen to stopp til Bystasjonen, buss til Halhjem fergekai (omtrent 40 minutter) og ferge til Tysnes (omtrent 30 minutter). Og hva betalte jeg for hele reisen tur-retur? 80 kroner.

Med ordningen om at man kan reise så langt man vil med buss og bybane innen halvannen time for 40 kroner, så ble dette en positiv overraskelse over hvordan det står til med den offentlige transporten i gamlelandet. På toppen av det hele var det gratis å ta fergen. Kun biler som må betale. Det er virkelig bemerkelsesverdig.

Ikke måtte jeg vente lenge heller. Bare på én av de åtte transportetappene måtte jeg vente i 20 minutter på bussen, – ellers var det bare 0-5 minutter å vente på de ulike stedene, så det var også fantastisk.

Så jeg har altså avlagt en avstand på rundt 100 kilometer i dag med rundt 5 timer i reisetid inkludert venting, og har betalt skarve 80 kroner. Og dette attpåtil på 1. juledag, – den vanskeligste reisedagen i året. Det synes jeg er imponerende!

Jeg benyttet selvfølgelig tiden på buss og ferge til å hekle.

 

8 kommentarer
    1. Ja det var en rimelig tur👍 Bastøfergen er også gratis for gående. Veldig koselig at du kom en tur til oss mens du var i Norge, veldig overraskende. Da er du vel, vel hjemme i Spania og i jobb, hørte at skolen begynte i dag, mandag🥰 ha det godt kjære venn❤️💐💐

      1. Ja, det var så koselig at jeg fikk anledning til å slikke innom. Jeg kom hjem lørdag, og i dag var det planleggingsdag, så i morgen møter jeg elevene igjen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg