Min mest minnerike julegave “ever”

Noen ganger får man en gave som bare går rett til hjertet. Det kan være fordi det er så overraskende at noen vet at du trenger akkurat den “boken” eller fordi du er veldig glad i akkurat “den fargen på klærne”. Men mest av alt gleder det meg stort når det er tydelig at noen har tenkt litt ekstra på meg, og at de kanskje har lagt mye arbeid i gaven.

Den mest fantastiske gaven jeg noen gang har fått til jul, fikk jeg for omtrent 25 år siden da jeg jobbet som lærer i Harstad. Jeg har mange gode venner der, og jeg var “aktivitetsleder” for noen jenter i et kristent miljø. En av jentene, Ida, var omtrent 10-11 år gammel og kom stolt og glad til meg med en gave som tydelig var innpakket i gavepapir av flittige barnehender. Det var umulig å vite hva dette kunne være, og jeg var rimelig nysgjerrig, særlig siden Ida trippet og gledet seg storlig over å gi meg gaven.

“Den største gleden du kan ha, det er å gjøre andre glad”, heter det jo. Og jammen gjorde hun meg glad, og ikke minst var det så tydelig at hun selv var lykkelig over å gi meg gaven. Da jeg forsiktig rev av papiret kom det til syne en aldeles nydelig julekrybbe som Ida hadde laget selv i kunst og håndverk på skolen. Jeg ble helt målløs og rørt, og felte noen tårer av glede for at den lille jenta hadde tenkt på meg da hun hadde laget krybben. At jeg skulle få det som hun hadde lagt så mye arbeid i, var så utrolig stort for meg.

Julekrybben har jeg hatt med meg overalt hvor jeg har flyttet siden. Og hver jul finner jeg den frem og den får sin fortjente plass blant all den andre julepynten. Stjernen av fyrstikker som stod på taket har blitt ødelagt og borte med årene, men resten av krybben gjør nytten sin og får meg til å tenke på det som for meg er det viktigste med jul.

Tenk at en så liten jente som Ida kunne gjøre en voksen dame som meg, så utrolig glad…

8 kommentarer
      1. Nå fikk jeg faktisk en melding fra henne på Instagram. Hun husker ikke noe av det, men syntes jo at det var veldig koselig at den var til så stor glede for meg 😉

    1. Jeg mener jeg nevnte det for henne noen år etter, men jeg har i hvert fall tagget henne på Facebook i dag, da jeg la ut innlegget der, så det blir spennende å se hva hun sier 😉
      Tusen takk 🙂

      1. Ja, jeg blir like glad i hjertet hver gang jeg tenker på den gangen hun som liten jente gav meg den forseggjorte krybben.

      1. Ja, det er virkelig sant. Jeg blir helt varm om hjertet av bare å tenke på det.
        Riktig godt nytt år til deg også 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg