Koser meg hos tannlegen

Ja, du leste rett. Jeg er nok en av de få som synes det er helt greit å gå til tannlegen. Det ser kanskje ikke sånn ut på bildet, og akkurat denne gangen tenkte jeg faktisk at det ikke ville gå så bra. Men vanligvis er jeg såpass avslappet i tannlegestolen at jeg nesten sovner. I hvert fall om jeg er virkelig trøtt fra før av OG jeg har fått bedøvelse. Jeg vil heller ha en sprøyte for mye og gurgle og “slafse-snakke” i noen timer, enn å kjenne når boret treffer nervene i tanna.

Heldigvis ble det ikke så ille denne gangen heller. Jeg fryktet at nå måtte tannlegen bare gyve løs på tanna som var rett ved det betente tannkjøttet. Betennelsen har vært kronisk i snart tre år, og det virker ikke som om den har tenkt å gi seg, verken med eller uten antibiotika. Men siden juletider hadde jeg kjent ekstra på at nå måtte tannlegen bare se å få fikset denne tanna til tross for at det ville bli en lidelse uten like. Heldigvis viste det seg at det var tanna ved siden av som hadde hull, og det var den som gjorde at det var vondt og ubehagelig, så da slapp jeg nok en gang unna å fikse tanna som ligger ved betennelsen. Han må nemlig ned i røttene på denne tanna, og det vil han ikke gjøre så lenge betennelsen er virksom.

Det er mulig at jeg har skrevet det før, men i hvert fall er det økonomisk en helt annen verden å gå til tannlegen her i Spania enn i Norge. Jeg betaler 50 euro (500 kroner) per gang, men flere ganger det siste året, da jeg har kommet inn for å sjekke om han kan gjøre noe med denne utfordrende tanna, så har jeg sluppet jeg å betale, siden han ikke vil foreta seg noe. En dag tok han til og med røntgenbilde uten at jeg trengte å betale for det. Er det litt større jobber, så må jeg nok betale mer enn 50 euro, men det er uansett langt fra blodprisene man må betale hos tannlegen i Norge.

I tillegg er det en veldig hyggelig tannlege i 60-årene, og han har to sekretærer/tannpleiere som veksler på å hjelpe han. Alle tre er veldig hyggelige, og vi slår alltid av en prat der vi enten løser noen verdensproblemer, gjerne de vi finner i Venezuela, eller pandemien, eller vi prater skole og ferie. Men når tannlegen har puttet bomull og “sikkel-sugeren” i gapet mitt, må han be meg tie stille. Som bergenser har jeg veldig problemer med å begrense praten. Også da jeg bodde i Tønsberg hadde jeg det utrolig artig med tannlegen og assistenten hans de mange gangene jeg også der måtte til behandling. Vi pratet, spøkte og lo, og hadde det altså så gøy. Tannlegen var en ung “spirrevipp”, som nok så yngre ut enn alderen sin, så han fikk selvfølgelig gjennomgå. Det så ut som om han kom rett fra videregående.

Tenk at det kan være sååå festlig å gå til tannlegen 😉

5 kommentarer
    1. På et tidspunkt ga jeg opp tannleger i Norge, pga at veldig mange er sadister, også prisene da.. så jeg reiste noen ganger til en klinikk i Budapest 😜

    2. Det er en veldig drøy påstand du kommer med, – at veldig mange tannleger er sadister. Jeg velger å tro at du har sagt det med et glimt i øyet og overdrevet noe gresselig 😉 Min erfaring er i hvert fall ikke sånn. Kanskje bortsett fra skoletannlegen på ungdomsskolen som fant hull i alt som var av tenner. Skulle tro hun ikke hadde nok jobb, – og bare koste seg med å bore i tennene til stakkars tenåringsjenter. Både jeg og en annen jente i klassen fikk beskjed om at vi hadde både 9, 10 og 11 hull. Kanskje jeg hadde 9 ett år og 10 et annet, mens hun hadde 11??? Jeg husker ikke. Men at tennene ble prydet med “lekre” amalgamfyllinger er i hvert fall sikkert… Kanskje denne tannlegen var en av disse sadistene du snakker om? Hehe…
      PS! Bare for ordens skyld: Jeg sier dette med et glimt i øyet 😉

      1. Når man har gapt et halvt liv, det kan i hvert fall føles sånn noen ganger, men STERKT overdrevet ;-), så må man jo blunde litt innimellom. Og den surklingen og det boret er sånn helt grei bakgrunnsstøy til å sove av hihihi… Jeg vet jeg er sprø og litt vel orginal på dette området hehe…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg