Jule-sjakk

Tenk at den nye romjuls-aktiviteten skulle bli VM i hurtig-sjakk og lyn-sjakk på NRK-TV. Det gir rett og slett julestemning å sitte i pysjen langt utpå ettermiddagen med pleddet over beina og med hekle-tøyet i hendene og høre på disse ivrige og koselige kommentatorene som leder oss gjennom Magnus Karlsens seire og remier. Foreløpig har det ikke blitt et eneste tap, og det ser lovende ut for nok et verdensmesterskap for Tønsbergs egen Magnus Karlsen, selv om han på TV blir omtalt som “lommedøling”.

Jeg kan reglene i sjakk og kan gjøre greit fra meg mot “nybegynnere”, men noen sjakk-mester er jeg langt ifra. Likevel blir jeg stadig overrasket over at Magnus flere ganger velger de trekkene jeg ville valgt. Da tenker jeg at, “hm, jeg er kanskje ikke helt dum. Kanskje jeg burde vært med i VM?” Hahahahaha… Neida, – jeg har da mye mer selvinnsikt enn som så. Jeg er ganske aggressiv i spillet, og tenker dessverre sjelden på forsvarsspillet, og klarer overhode ikke å tenke flere trekk fremover, i hvert fall ikke for motstanderen.

Nei, jeg tenker det holder at jeg sitter i godstolen eller sofaen og nyter denne flotte julestemningen som NRK lager for oss i glimrende samarbeid med Magnus Karlsen. Tenk, VM-gull i håndball i førjulstiden, og forhåpentligvis VM-gull i hurtig-sjakk og lyn-sjakk i romjulen. Da mangler bare EM-gull til håndball-guttene sånn litt uti januar som en “etterjuls-stemning”. Heia Norge, – ingen er så patriotiske som oss når det går bra 😉

 

3 kommentarer
      1. Jeg synes det er greit å ha på i bakgrunnen mens jeg strikker eller legger puslespill, og så følger jeg litt med innimellom, men jeg er enig med deg, – håndball er MYE gøyere 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg