Jeg slår et slag for Thorbjørn Egner og Astrid Lindgren

I fjor slo jeg et slag for Thorbjørn Egner og hans fantastisk kreative litterære verk for barn. Vi leste “alle” bøkene hans, og spilte skuespill om deler av “Hakkebakkeskogen” og “Kardemomme by”. Det er utrolig hva slike små barn klarer å øve inn av replikker samt å leve seg inn i roller som både mus, harer, rever og papegøyer. For ikke å snakke om late røvere og en skummel tante Sofie.

I år drar vi til nabolandet, Sverige, og griper fatt i de geniale bøkene til Astrid Lindgren. Fortellingene om Pippi, Emil, Marikken, Ronja Røverdatter, Brødrene Løvehjerte og “alle de andre barna i Bakkebygrenda” er fantastiske skatter som det virkelig er verdt å bruke tid på. Pippi som vil begynne på skolen fordi hun vil ha juleferie som alle de andre barna er bare én av de mange glimrende og kreative idéene forfatteren strør om seg med i bøkene sine. Humoren sitter løst og barna fryder seg over alt det rare og morsomme de finner på alle sammen.

Jeg gleder meg til å ta fatt på dette, og kan nesten ikke vente. Det blir nok noe skuespill ut av dette også, kjenner jeg meg selv rett. I fjor filmet vi skuespillene siden vi ikke kunne vise frem live til de foresatte på grunn av Covid-19. Det ble noen flotte resultater som man kan finne på YouTube-kanalen til DNS Málaga. Det blir nok filmet i år også, – så gøy som det var!

Hjemme hos Kasper, Jesper og Jonatan er det plutselig tante Sofie som bestemmer.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg