Jeg prøver igjen med mine favorittsanger fra Eurovision

I går var planen å skrive en liste over mine favorittsanger fra Melodi Grand Prix/Eurovision gjennom årene, men jeg endte opp med å skrive meg bort fra det og inn i et viktigere tema, nemlig Andreas “Tix” Haukelands bidrag til psykisk helse. Som fjorårets norske deltaker i Eurovision og den rollen han har fått i forbindelse med psykisk helse, syntes jeg det var helt på sin plass å vie et innlegg til han.

Men nå er det tid for favorittlisten min. Det blir nok en litt tilfeldig rekkefølge på sangene, men jeg starter med de aller største favorittene mine fra alle årene jeg husker å ha sett på TV-sendingene. Da ABBA vant i 1974 med Waterloo var jeg bare 3 år gammel, så det husker jeg ikke. Derfor er ikke denne sangen med på min liste, selv om den absolutt er en fantastisk låt.

  1. Johnny Logan (Irland) – vant i 1980 med “What´s another year”. En fantastisk nydelig og “desperat” ballade som jeg ble fan av som 9-åring da jeg mest sannsynlig overvar min første Eurovison-finale. De fleste holder Johnny Logans “Hold me now” fra 1987 som hans beste bidrag, men jeg synes “What´s another year” er flere hakk bedre. Nydelig og sart melodi, men også en kunstnerisk tekst som jeg liker godt. Det er sjelden jeg får med meg teksten godt, men denne er enestående, synes jeg.
  2. Jostein Hasselgård (Norge) – fjerdeplass i 2003 med “I´m not afraid to Move on”. En aldeles nydelig ballade med noen akkorder og harmoneringer som virkelig fenger meg.
  3. Carola (Sverige) – tredjeplass i 1983 med “Främling”. Ungjenten med den kraftfulle stemmen burde ha gått helt til topps i stedet for ukjente Corinne Hermes fra Luxemburg i sin gammelrosa buksedress. Jeg husker min far sa like etter at Corinne ble utropt som vinner: “Om et år vil ingen huske vinneren!” DERFOR husker jeg henne 😉
  4. Alexander Rybak (Norge) – vant i 2009 med “Fairytale”. Selvskreven på listen, – den mest gjennomførte Eurovision-sangen ever, med kraftfull beat, norsk kultur, fele og folkedans, – alt du kan ønske deg, og ikke minst en heidundrendes fengende sang.
  5. Loreen (Sverige) – vant i 2012 med “Euphoria”. En vakker og kraftfull sang, fremført barfot av denne “mystiske” jenten med stor stemme, og med enkel, men effektiv scenografi.
  6. Sandra Kim (Belgia) – vant i 1986 med “J´aime la vie” i hjembyen min, Bergen. Det var en magisk uke med nydelig vær og folk bar TV-apparatene ut i gatene for å se på konkurransen. Om dagen ble det arrangert hopprenn midt i bakken ned fra Johanneskirken, med snø fraktet med tog fra Finse. Det var så kult at denne lille jenten på min alder, som senere viste seg å ha jukset et år eller to på alderen, vant.
  7. Umberto Tozzi og Raf (Italia) – tredjeplass i 1987 med “Gente di Mare”. En virkelig nydelig sang som jeg prøvde å lære meg den italienske teksten på. Ikke kan jeg italiensk, ikke forstod jeg hva jeg/de sang, og jeg hadde helt sikkert feil uttale, men da jeg hørte den igjen nå, klarte jeg fortsatt å synge med på deler av sangen. “Gente di mare” betyr sikkert “folket fra havet”, men bortsett fra det er jeg blank på teksten.
  8. Margareth Berger (Norge) – fjerdeplass i 2013 med “I feed you my love”. En virkelig utypisk Eurovision-sang, – rett og slett en skikkelig kul pop-rocklåt.
  9. Gjon´s Tears (Sveits) – tredjeplass i 2021 med “Tout l´universe”. Nok en nydelig ballade. Det er vel tydelig at jeg er veldig glad i disse vakre balladene.
  10. Måns Zelmerlöw (Sverige) – vant med “Heroes” i 2015. En frisk og utrolig fengende popsang der refrenget sitter spikret for lang tid.

Det ble mye norsk og svensk på denne listen. Noe av grunnen får nok tidligere års sangbidrag på eget språk ta, men uansett er dette bare et utdrag av mange fine sanger fra Eurovision. Jeg holdt på å ta med en sang fra det tidligere Jugoslavia, nemlig “Dzuli” av Daniel i 1983. Jeg husker jeg likte den veldig godt da jeg var 12 år, og det var enkelt å synge med på refrenget “Julie, Julie, Julie” 😉 Men da jeg så og hørte på den nå så må jeg si at den nok heller bør inngå i kategorien “kuriositeter”, med trekkspill, “komiske” kordamer og “simple” bevegelser, men GØY, ja, det er det 😀 Samt at Daniel synger bra.

Jeg har sikkert glemt noen sanger jeg liker veldig godt, men jeg har ikke gjort noe dypdykk og lyttet gjennom alle års finaler. Kun tenkt gjennom en del sanger og sett lett over noen lister og kommet frem til disse sangene.

I tillegg får jeg nevne disse flotte norske sangene som jeg også liker veldig godt:

  1. Mørland og Debrah Scarlett – åttendeplass i 2015 med “A monster like me” Det tar litt tid for sangen å bygge seg opp, men refrenget er “worth the wait”.
  2. Keiino – femteplass i 2019 med “Spirit in the sky”. Så kult med joik som fungerer i Eurovision. Det gikk ikke like bra, og det var ikke like naturlig integrert i “Sámiid ædnan” i 1980. Fantatisk sang og nydelig sunget, – Alexandra er rå.
  3. Andreas “Tix” Haukeland – 18. plass i 2021 med “Fallen Angel”. Så “over the top” scenemessig, men det kler han, og sangen er kjempefin.
  4. Secret Garden – vant i 1995 med “Nocturne”. En ny “barriere” ble brutt da en låt med kun 24 ord vant Eurovision.
  5. Bobbysocks – vant i 1985 med “La det svinge”. De brøt en barriere med å bli de første som vant for Norge.

 

2 kommentarer
    1. Alle fine sanger 😊
      Jeg var seks år i 1974 men husker ikke om jeg så den Eurovisjon 😊
      Abba har fulgt meg gjennom livet 😊
      Carola har jeg vært fan av siden “Fremling” 🤩

      1. ABBA er bare fantastiske og i en egen liga, og helt enig, – jeg er Carola-fan. Husker jeg gaulet på alle sangene på den første KASSETTEN hun ga ut. Kunne sangene ut og inn, og da jeg for noen få år siden fant igjen sangene på Spotify, satt de fortsatt, – til og med alle mellomspillene til instrumentene hihihi…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg