Jeg har oppdaget en ny galakse

Den nye galaksen funnet ved Vestkanten kjøpesenter i Bergen.

I disse dager er det oppdaget flere nye galakser ute i verdensrommet og man har tatt bilder med noen ekstreme teleskoper. Disse forskerne skulle bare visst at enda en galakse er funnet like under føttene mine i Bergen…

Det er ferietid og jeg har tatt meg en tur til Norge. Noen få dager i Bergen og halvannen uke på Østlandet blir en kjølig avkobling fra det nordboerne hører er en ekstrem hetebølge i Spania. Vel er det langt over 40 grader i Sevilla og andre steder inne i landet, men langs Middelhavet, altså ved Málaga og Fuengirola, har det holdt seg på mellom 30 og 35 grader, så det er ikke så ille som de fleste oppe i nord tror.

Men altså, – jeg ankom Bergen i kortermet topp og nektet å innordne meg blant mine tidligere by-borgere som var kledd i vinter-lignende klær. Jakker, regntøy og paraply, – det er ikke en del av min hverdag lenger, så jeg vil ha meg frabedt å bli påprakket slik bekledning. Er det sommer, så er det sommer. Litt duskregn har da ikke skadet noen. Sytten grader og duskregn var i grunnen helt perfekt noen dager for en som er vant til 30 grader og sol.

De nye galaksene som er oppdaget. Bildet er hentet fra TV2.

Men så var det altså denne oppdagelsen av den nye galaksen i Bergen… Mens de fleste oppdagelser av galakser gjøres ved å titte opp på himmelen og ut i verdensrommet, så krever den nye galakse-oppdagelsen i Bergen at man bøyer nakken og ser ned. Utallige planeter og stjerner kretser rundt et sort hull. Planetene hadde allerede navn før de kom inn i galaksen. Her går Orbit, Extra, Hubba-Bubba, Stimorol og Juicy-fruit i baner rundt det sorte hull, og om jeg ikke tar feil, så tror jeg jammen at planeten Sorbits har et lite innslag her også, men det er så lite at denne regnes ikke lenger som en vanlig planet.

Fra spøk til alvor… Jeg ble rimelig rystet over mengden tyggis som ligger nedtrødd på bakken utenfor det lokale kjøpesenteret. Det er tydelig at mange har prøvd å treffe “det sorte hull”, men det burde ikke være noe problem for de som vil kvitte seg med tyggisen å kaste den i søppelkassen som står tre meter unna. Jeg husker fra gamle dager at asfalten utenfor butikker og overalt egentlig var tapetsert med tyggis, men at det var så ille som dette husket jeg ikke. Jeg kan ikke huske å ha sett tilsvarende mengder på fortauene i bygatene i Spania. Om det skyldes at spanjolene er mer lovlydige, spiser mindre tyggis eller er flinkere til å rengjøre gatene regelmessig, vet jeg ikke, men jeg skulle ønske at bergenserne var litt mer treffsikker på søppelkassen. Bergenserne kan være glad for at de ikke bor i Singapore hvor man blir bøtelagt med 1000 dollar for å spytte ut tyggisen på gata. Eller kanskje det er det som skal til for å få et renere bybilde?

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg