Jeg føler meg som en kriminell

Jeg føler meg nesten litt kriminell her jeg spaserer langs strandpromenaden i Fuengirola uten munnbind. Fra og med i går var det frivillig å bruke munnbind dersom man kan holde 1,5 meters avstand til andre som du ikke bor med. Likevel kjenner jeg på følelsen av at det mangler noe når jeg går ut av bilen uten å ta på meg munnbindet.

De få gangene jeg har glemt å ta det på meg når jeg har reist meg fra arbeidsplassen på jobben og skulle gå til time eller inspeksjon, har jeg fått meg en støkk når jeg har oppdaget at jeg ikke har på meg munnbindet. Det har blitt en så naturlig del av “dresskoden” at å slippe det helt kommer til å ta en stund å bli vant til.

Dog, – slippe det helt kan vi ikke. Vi må fortsatt bruke det inne på offentlige steder og når vi ikke kan holde halvannen meter avstand, men det er ikke noe problem. I godt over et år nå har vi gått rundt og smilt med øynene så godt vi har kunnet. Elevene på de yngste trinnene har vært utrolig flink til å huske å bruke det hele tiden. Husker et par ganger i høst en av guttene glemte å ta det på seg da han skulle ut og leke. Han kom gående ned fra lekeplassen mot meg, og holdt armen godt over ansiktet, både munn og nese. Jeg så for meg at han hadde falt og slått seg slik at han blødde neseblod, og ble litt nervøs og stresset for hvordan det gikk med ham, men da jeg spurte han, så var det bare at han hadde glemt å ta på seg masken, så da måtte han beskytte seg med armen. De små er virkelig pliktoppfyllende.

Men her jeg spaserer langs strandpromenaden, så ser jeg at det er sånn fifty-fifty blant folk om de bruker maske eller ei. Noen vet kanskje ikke at det kom nye regler i går, mens andre bare bruker det av gammel vane. Men det er nok også de som fortsatt bruker det for å beskytte seg selv og andre. All respekt for dem her jeg går i 32 varmegrader klokken halv åtte på kvelden.

Personlig er jeg i hvert fall glad for at vi nå kan slippe, slik at det går an å ta seg en gåtur uten å pruste og pese inn i et gloheit munnbind. Men om jeg kommer til å gi helt slipp på det selv om vi ikke må bruke det, – det får tiden vise…

 

 

 

2 kommentarer
    1. Deilig å slippe munbind❣️😃
      Holde avstand får vi nok fortsette med en tid. Gleder meg til alle blir vaksinert. Jeg er det🇸🇪

      1. Ja, det går heldigvis mot lysere tider sånn sett. Selv må jeg vente et par måneder til for å få vaksine, siden jeg hadde viruset i januar/februar.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg