Interessant bok om Latin-Amerika

Da jeg i august i fjor fant ut via Facebook at statsviter og professor Benedicte Bull hadde skrevet boken “Latin-Amerika i dag”, var det helt klart at den ville jeg lese som et ledd i research til min egen bok som tar for seg deler av den humanitære kollapsen i Venezuela. Bull har forsket på Latin-Amerika i 25 år og er ekspert på området, og hun skriver stadig artikler i dagspressen i Norge om temaet.

Det var likevel ikke bare enkelt for meg å få tak i boken. Mulig jeg kunne bestilt den online, men jeg har litt ymse erfaringer med “shipping” fra Norge, så jeg ventet heller til jeg endelig var i Norge igjen. Dermed ble det bok-kjøp i påsken. Det tok litt tid før jeg kom i gang med lesingen, men så fikk jeg endelig satt meg til rette med denne opplysende beretningen om hvordan og hvorfor ting har blitt slik de har blitt i både Venezuela og andre land i Latin-Amerika.

Denne damen har virkelig peiling og oversikt over det meste av samfunnsutviklingen i LA*. Det er tydelig at hun har jobbet tett med viktige organisasjoner og politikere i flere av landene i LA, og hun blander fint personlige opplevelser med det store bildet, slik at vi som ikke er helt bevandret i politikkens verden kan forstå greit hva det dreier seg om.

Jeg vil absolutt anbefale alle som har interesse for Latin-Amerika og/eller samfunnsutvikling å lese boken. Jeg kommer nok til å lese den om igjen om ikke så lenge, for det tar litt tid å fordøye og få oversikt når det er såpass mange forskjellige forhold som omtales. Når det gjelder Venezuela-delen, så var det til stor hjelp for å forstå enda bedre hvordan den negative utviklingen har foregått.

*LA – Latin-Amerika

3 kommentarer
    1. Sikkert en fin bok 🙂 Jeg har ikke noe spesielt forhold til Latin -Amerika, eller noen andre deler av verden. Men mange interessante plasser, og når man FÅR interesse for nye steder, nye felt, historie osv så er det jo veldig spennende. 🙂 Ønsker deg en fin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg