I det man trodde det ikke kunne bli verre…

Jeg skrev i forrige uke om Calima-nedbøren som gjorde Spania til verdens mest luftforurensede land. Det var fascinerende å se den røde himmelen der Sahara-sanden lå på vent til å plaske ned i klaser på terrasser, hus, klær og alt annet. Ikke før hadde folk vasket terrassene sine og spylt husene med høytrykksspyler, så var det på an igjen.

I går ble himmelen enda rødere enn sist, og i løpet av ettermiddagen og kvelden ble gatene forvandlet til gjørmebad og veggene til kakao som har skvulpet over kanten av koppen. Den grå-hvite dørterskelen min var dekket i gjørme da jeg forlot leiligheten i morges. De hvite veggene vis-a-vis skolen, der jeg parkerer, var rød-brune da jeg ankom skolen. Den knallblå fotballbanen hadde et rød-brunt dekke. De nye stolene i klasserommene ble raskt dekket av gjørme på fotstøttene. De nye hvite bordene hadde også brune av flekkene regn-gjørmen som hadde satt seg på klærne til elevene.

I Norge er man vant til å bruke innesko på skolen. Den ordningen savner jeg i dag. Ikke tenkte vi på det før det var for sent heller, – at elevene skulle ha tatt av seg skoene og gått i sokkelesten inne i dag. Jeg tenker at jeg må ta en runde med vaskebøtta senere, og prøve å få fjernet noe av gjørmen som har festet seg på fotstøttene, for det er rett og slett ulekkert.

Calima – bilder og film fra i går og i dag.

5 kommentarer
    1. Åh du verden, da… ser jo absolutt ikke noe lekkert ut, nei. Men siden dette med sand i regnet er noe dere opplever gjentatte ganger – hvor lang tid tar det før sanda normalt sett er vaska bort igjen, og ting ser ut som de skal??
      Kanskje et dumt spørsmål, men….

      1. Det hender stadig vekk at det kommer litt sand fra Sahara med vinden, jeg jeg har aldri opplevd det komme sammen med regnet før. I tillegg har det vært i slike mengder at… Ja…
        Det er utsolgt for høytrykksspylere i alle butikker, for å si det sånn 😉 De fleste hus her i Spania er hvite, og det er ekstremt mye brun-røde murer rundt omkring nå. Man må frem med høytrykksspyleren for å få det bort, tror jeg. Foreløpig er terrassen min fortsatt brun og rød. Jeg venter på både høytrykksspyler og vaskehjelp 😉
        Vi får se hvor lang tid det tar. Kanskje noe av det regner bort, men absolutt ikke alt.

    2. Fff, var visst skikkelig ille i denne andre runden. Har lurt på hvordan man får gjort rent utendørs. Regner med jeg får storjobb neste gang jeg skal nedover. Ikke sikkert denne sanden regner bort så lett?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg