Hva er dine favoritter fra Eurovision?

De siste par ukene har jeg prøvd å lære meg utenat alle vinnere i Eurovision siden starten i 1956 og frem til 2022. Ja, jeg vet at det er en sær “hobby” å lære seg utenat ting når man ikke må, men jeg må si at det gir meg en god følelse fortsatt å klare å lære noe utenat selv om jeg har passert halvveis til 100 år med grei margin.

Jeg har stor tro på det norske bidraget i år, Alessandra Mele med sangen “Queen of Kings”. Jeg synes både låt, fremførelse og stemme er veldig bra og jeg har ikke hatt større tro på seier til Norge siden 2009 da Alexander Rybak vant med “Fairytale”.

Men siden dette skal være et innlegg om mine favoritt-vinnere, så må jeg utelukke “Queen og Kings”, for finalen i 2023 foregår ikke før i mai.

Det var ikke vanskelig å plukke ut de jeg mener er de 6 beste vinnerne. Det som var vanskelig var å skille de som er helt i toppen. Jeg har alltid sagt at “What´s another year” med Johnny Logan for Irland i 1980 er yndlingssangen min i Eurovision, men når jeg nå skal sette opp listen min, så MÅ Alexander Rybaks “Fairytale” i 2009 for Norge og Sveriges “Euphoria” med Loreen i 2012 sidestilles med den irske vinnerlåten.

Så her er listen min:

1. Irland 1980 – Johnny Logan “What’s another year”
1. Norge 2009 – Alexander Rybak “Fairytale”
1. Sverige 2012 – Loreen “Euphoria”
4. Sverige 1974 – ABBA “Waterloo”
5 Sverige 2015 – Måns Zelmerlöw “Heroes”
6. Irland 1996 – Eimear Quinn – “The Voice”

Som du ser er Sverige sterkt representert på listen. De er flinke i nabolandet vårt. Men enda skulle jeg gjerne hatt med en Carola-sang, nemlig “Främling”, men den vant dessverre ikke i 1983, så den får jeg ta med i en kåring senere med yndlingssanger fra Eurovision som ikke vant. Dessuten burde vel kanskje ABBA med “Waterloo” også vært helt i toppen, men siden de vant da jeg var 3 år gammel og jeg ikke ennå hadde oppdaget Eurovision og ikke fulgte med selv, så har den havnet hakket under. Men sangen er ikonisk og helt fantastisk, og ble starten på et fantastisk eventyr for gruppen med de mange ti-talls hitlåtene de lagde.

Hvordan ser din liste ut? Det hadde vært artig å lese. Kanskje listen din ikke er så lang, men du har 2-3 sanger. Fortell meg gjerne hvilke som er dine favoritter fra Eurovision 🙂

 

2 kommentarer
    1. Oisann. Jeg har mange på min liste. Her er noen:
      1982 Tyskland: Ein bischen frieden
      1990 Italia: Insieme 1992
      1995 Norge: Nocturne
      1997 England: Love shine a light
      2004 Ukraina: Wild danses
      Er i overkant interessert i Esc som du sikkert skjønner. :)))

    2. Så artig å se listen din! Jeg pleier ikke å ha noen favoritter, men noen låter går ikke i glemmeboka. Synes det er underholdende å se på 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg