Gullkorn og “lover” – 9

Jeg er veldig glad i ordspill og gullkorn, og for mange år siden, faktisk da jeg gikk på lærerskolen på Eik i Tønsberg, lånte jeg en bok på biblioteket som var spekket med gullkorn. Jeg ble helt fra meg av begeistring og skrev ned alle gullkornene jeg likte og syntes var veldig talende. Jeg husker verken hva boken het eller hvem som hadde skrevet den, eller samlet gullkornene til den boken det var blitt.

Jeg har lyst til å dele noen av dem med dere, så her kommer de:

Terje Johansens lov:

Den som ler sist, er som regel treg i oppfattelsen.

Rolf Thoresens flylov:

Du kommer alltid ned…

Oppfostringsloven:

Et barns underholdningsbehov koster nå mer enn farens utdanning.

Chestertons lov:

Taushet er en uslåelig replikk.

Ludwig Erhards lov:

Et kompromiss er kunsten å dele en kake slik at alle tror de får det største stykket.

Jan P. Syses lov:

Det er ikke nok å stå opp om morgenen, – man må våkne også.

Gro Harlem Brundtlands lov:

Jeg lover ingenting, – og det lover jeg å holde!

Ekspertiseloven:

En ekspert er en som vet mer og mer om mindre og mindre til han vet alt om intet.

J. Friestads lov for sopp-plukkere:

Alle sopper er spiselige, men enkelte kan spises bare én gang.

Jan Grunds lov:

Til tross for alle legevitenskapens fremskritt, er dødeligheten stadig 100%.

 

6 kommentarer
      1. Så hyggelig 🙂 Tusen takk og i like så, – kos deg med “mårrakaffen”, – ta en til… 😉

    1. Flyloven du nevner har en utvidet variant (først og fremst for dem som flyr småfly):
      “Det er bedre å være her nede, og ønske at du var der oppe, enn å være der oppe og ønske at du var her nede”
      (Godt råd for dem som har en hang til å fly under værforhold som kanskje både deres egen evne/erfaring/sertifisering og flyets begrensninger tilsier at er uforsvarlig)

      Også sopploven din har en luftsport-parallell (må nesten tas på engelsk):
      “You don’t need a parachute to skydive. You need a parachute to skydive twice”

      1. Hahahihi… Den likte jeg… Du trenger ikke fallskjerm for å “skydive”, bare for å “skydive” 2 ganger. Skjønte nå hva du mente at den måtte skrives på engelsk 😉 Tusen takk 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg