Gullkorn og “lover” – 8

Jeg er veldig glad i ordspill og gullkorn, og for mange år siden, faktisk da jeg gikk på lærerskolen på Eik i Tønsberg, lånte jeg en bok på biblioteket som var spekket med gullkorn. Jeg ble helt fra meg av begeistring og skrev ned alle gullkornene jeg likte og syntes var veldig talende. Jeg husker verken hva boken het eller hvem som hadde skrevet den, eller samlet gullkornene til den boken det var blitt.

Jeg har lyst til å dele noen av dem med dere, så her kommer de:

Smigreloven:

Sier man til to mennesker at de likner hverandre, blir de begge fornærmet.

Carl Harmanns julegave-lover:

1. Den du ikke har kjøpt julegave til, dukker opp på julaften etter butikkenes stengetid med presang til deg.
2. Den du har gitt presang til, oppdager ikke lov nr. 1 før det er for sent.
3. Neste jul blir rollene byttet om.

Clarence Days mortalitetslov:

Hvor du ikke går i andre folks begravelser, kommer ingen av dem i din.

Josef Stalins lov:

En enkeltpersons død er en tragedie, en millions død er statistikk.

Piet Heins lov:

Ingen bekymring er så stor at man ikke kan finne en mindre som er større.

Suksessloven:

Suksess er et spørsmål om flaks. Spør hvilken som helst taper.

Svein Hauges ulykkeslov:

Når ulykken er ute, er det best å være inne.

Sandy Lunøes julegavelov:

Den som gir deg presangen du ikke liker, kjenner alltid den du gir den videre til.

Troverdighetsloven:

Hvis du forteller noen at universet har 500 billioner stjerner, vil han tro deg. Sier du at en benk er nymalt, må han selv kjenne etter. Ingen stoler på at de som har kommet før dem til heisen virkelig har trykket på knappen “HIT”.

Sandy Lunøes synklov:

Tro aldri du har nådd bunnen, – det er sikkert hull i den.

5 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg