Gullkorn og “lover” – 5

Jeg er veldig glad i ordspill og gullkorn, og for mange år siden, faktisk da jeg gikk på lærerskolen på Eik i Tønsberg, lånte jeg en bok på biblioteket som var spekket med gullkorn. Jeg ble helt fra meg av begeistring og skrev ned alle gullkornene jeg likte og syntes var veldig talende. Jeg husker verken hva boken het eller hvem som hadde skrevet den, eller samlet gullkornene til den boken det var blitt.

Jeg har lyst til å dele noen av dem med dere, så her kommer de:

KARI M. THORBJØRNSENS LOV:

Den personen du spør om veien i en ukjent by, er alltid en av de andre turistene i byen.

MENYLOVEN:

Kan du ikke uttale det, så har du ikke råd til det.

ELLEN HARTMANNS LOV:

Foreldre får stadig færre barn. Til gjengjeld får barn stadig flere foreldre.

MARIANNE GISKE KORSNES LOV:

Sannsynligheten for uventet besøk øker proporsjonalt med omfanget av rot.

DET GENERALISERTE USIKKERHETSPRINSIPP:

Tidligere var jeg usikker, nå vet jeg ikke lenger.

EDELSTENS MOTTO:

Ikke bry deg om hva andre synes om deg, – de er altfor opptatt med å bekymre seg over hva du synes om dem.

BLAMARE HUMANUM EST:

Det er menneskelig å feile, og enda mer menneskelig å legge skylden på andre.

SELVBYGGERLOVEN:

Luftslott er utmerket inntil en flytter inn i dem.

GEIR W. KRISTOFFERSENS GJENNOMFØRINGSLOV:

Fullfør alltid det du har begynt p

PER ANDREAS VOGTS LOV:

Det er ganske unødvendig å arkivere dokumenter. Du får allikevel ikke bruk for dem før dagen etter at de er makulert.

 

4 kommentarer
    1. Edelstens motto er veldig bra. Det er jo sånn at folk ofte har mer enn nok med seg selv, og er ikke SÅ opptatt av oss som vi tror 😀

      1. Jeg er heeelt enig med deg 🙂 Jeg synes akkurat det mottoet er helt “konge”. Det er så unødvendig å tenke på hva andre mener om oss. Er du fornøyd med deg selv og du vet at du gjør dit beste med “alle ting”, så er det heller ikke nødvendig å bry seg om det.

    2. Her var det mange fine gullkorn. Jeg likte godt “gjennomføringsloven”. Jeg skjønte ikke poenget med p’en med det samme. Da det omsider gikk opp et lys her, så lo jeg godt! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg