Gullkorn og “lover” – 25

Jeg er veldig glad i ordspill og gullkorn, og for mange år siden, faktisk da jeg gikk på lærerskolen på Eik i Tønsberg, lånte jeg en bok på biblioteket som var spekket med gullkorn. Jeg ble helt fra meg av begeistring og skrev ned alle gullkornene jeg likte og syntes var veldig talende. Jeg husker verken hva boken het eller hvem som hadde skrevet den, eller samlet gullkornene til den boken det var blitt.

Her kommer siste ladning. Det er i grunnen litt trist at jeg har kommet til slutten av notatboken min med “gullkorn”, men jeg håper at det har vært til glede for mange. Jeg avslutter med noen skikkelige verdensnavn, og har satt sammen en liten collage av noen av opphavsmennene til sitatene. Vanligvis har jeg bare presentert 10 om gangen, men denne siste gangen kjører vi på med hele 16 sitater. Enjoy!

ABRAHAM LINCOLN:

– Det er bedre å være taus – og bli ansett for å være en dumrian, enn å snakke – og bevise at man er det.

GEORGE B. SHAW:

– Min måte å spøke på er å fortelle sannheten. Det er den morsomste spøk som finnes.

LA ROCHEFOUCAULD:

– Vi ville ofte skamme oss over våre vakreste handlinger, hvis folk kjente grunnene til dem.

LAO-TSE:

– Tungen er som en sylskarp kniv, du kan drepe uten at blod strømmer.

OTTO WEISS:

– Den ærligste kjærlighetserklæring vil aldri se dagens lys: Fortryllende skapning, jeg elsker deg for min egen skyld.

JOHN SMITHSON:

– Når en ektemann av og til lykkes i å få det siste ordet i en diskusjon, er det som oftest fordi han skal si: “Unnskyld!”

CHARLES DE GAULLE:

– Jeg lytter til Deres synspunkter. De harmonerer ikke med mine. Avgjørelsen er tatt enstemmig.

WALTER LIPPMANN:

– Hvor alle tenker likt, tenker ingen meget.

HERBERT HOOVER:

– Salige er de unge, for de skal arve nasjonens gjeld.

CICERO:

– Jeg skammer meg ikke over å tilstå at jeg er uvitende om hva jeg ikke vet.

VOLTAIRE:

– Det eneste vi vet med sikkerhet, er at alt er usikkert.

THOMAS EDISON:

– Geni er 1% fantasi og 99% slit.

SIDNEY SMITH:

– Det du ikke vet, kunne det skrives bøker om.

JULIUS CÆSAR:

– Store oppgaver skal en ta fatt på, – ikke overveie.

G. E. LESSING:

– Den som i enkelte tilfeller ikke mister sin forstand, har ingen forstand å miste.

ORDSPRÅK:

– Det er bedre å lide for sannheten enn å belønnes for løgnen.

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg