Gullkorn og “lover” – 23

Jeg er veldig glad i ordspill og gullkorn, og for mange år siden, faktisk da jeg gikk på lærerskolen på Eik i Tønsberg, lånte jeg en bok på biblioteket som var spekket med gullkorn. Jeg ble helt fra meg av begeistring og skrev ned alle gullkornene jeg likte og syntes var veldig talende. Jeg husker verken hva boken het eller hvem som hadde skrevet den, eller samlet gullkornene til den boken det var blitt.

Jeg har lyst til å dele noen av dem med dere, så her kommer de:

BENJAMIN FRANKLIN:

– Det er tre ting som er hardt her i verden: stål, diamanter og det å lære seg selv å kjenne.

BJØRNSTJERNE BJØRNSON:

– Hvem teller vel de tapte slag på seierens dag?

MARK TWAIN:

– Mennesket er det eneste dyr som kan rødme og som har grunn til det.

GROUCHO MARX:

– Psykoanalyse er en vidunderlig ting. Den får helt enkle mennesker til å føle seg kompliserte.

LA ROCHEFAUCAULD:

– Vi glemmer lett våre feil hvis det er are vi som vet om dem.

NEWTON:

– Menneskene bygger for mange murer og for få bruer.

FRANCIS BACON:

– Den som pønsker på hevn, holder sine egne sår friske.

ARISTOTELES:

– Står man ved målet, angrer man ikke reisens møye og besvær.

HENRIK IBSEN:

– Det verste et menneske kan gjøre mot seg selv, er å gjøre urett mot andre.

GABRIEL SCOTT:

– Hemmeligheten ved å kjede folk er å si alt.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg