Gullkorn og “lover” – 21

Jeg er veldig glad i ordspill og gullkorn, og for mange år siden, faktisk da jeg gikk på lærerskolen på Eik i Tønsberg, lånte jeg en bok på biblioteket som var spekket med gullkorn. Jeg ble helt fra meg av begeistring og skrev ned alle gullkornene jeg likte og syntes var veldig talende. Jeg husker verken hva boken het eller hvem som hadde skrevet den, eller samlet gullkornene til den boken det var blitt.

Jeg har lyst til å dele noen av dem med dere, så her kommer de:

SOKRATES:

– Vise ord er bedre enn stor rikdom, for rikdom kan du miste, men visdom står fast til evig tid.

EINAR EDWIN:

– Det er ingen liten synd å stjele gleden fra et menneske.

CAMILLA COLLETT:

– Den som er lykkelig, kan aldri stå for tidlig opp.

VICTOR HUGO:

– De tårer man svelger, er bitrere enn de man feller.

MARK TWAIN:

– Gjør alltid det rette! Det gleder endel mennesker og forbauser resten.

N. BONNEVIE:

– Det store er ikke alltid godt, men det gode er alltid stort.

E. V. FEUCHTERSLEBEN:

– Intet her i verden gjør en så gammel som den stadige frykt for å bli det.

ORDTAK:

– Den som ikke etterlater seg annet enn penger, dør fattig.

THEODORE ROOSEVELT:

– La oss ikke be om en lett byrde, men om en sterk rygg.

SIGURD CHRISTIANSEN:

– Vi kan ikke slette et sekund av livet vårt ut igjen selv om vi ønsker det.

 

6 kommentarer

Siste innlegg