Gullkorn og “lover” – 19

Jeg er veldig glad i ordspill og gullkorn, og for mange år siden, faktisk da jeg gikk på lærerskolen på Eik i Tønsberg, lånte jeg en bok på biblioteket som var spekket med gullkorn. Jeg ble helt fra meg av begeistring og skrev ned alle gullkornene jeg likte og syntes var veldig talende. Jeg husker verken hva boken het eller hvem som hadde skrevet den, eller samlet gullkornene til den boken det var blitt.

Jeg har lyst til å dele noen av dem med dere, så her kommer de:

WILLIAM A. WARD:

Den middelmådige læreren forteller.
Den gode læreren forklarer.
Den meget gode læreren demonstrerer.
Den store læreren inspirerer.

CLAY P. BEDFORD:

Du kan lære en elev en lekse for en dag, men hvis du kan lære ham å lære ved å skape nysgjerrighet, vil han fortsette læreprosessen så lenge han lever.

BERGEN EVANS:

Lærer – en som snakker når andre sover.

SYDNEY HARRIS:

Ingen kan være så morsomt arrogant som en ung mann som nettopp har oppdaget en gammel idé og tror det er hans egen.

ELBERT HUBBARD:

En skole skulle ikke være forberedelser til livet. En skole skulle være livet.

GEORGE SELDES:

For hvert menneske som ønsker å undervise, er det 30 som ikke ønsker å bli undervist.

GALILEO GALILEI:

Jeg har aldri møtt et menneske så uvitende at jeg ikke har kunnet lære noe av det.

PHILIP CHESTERFIELD:

Vær klokere enn andre mennesker hvis du kan, men snakk ikke om det.

SENECA:

Den som er slave av sitt legeme, kan ikke i sannhet kalles fri.

MONTESQUIEU:

Hva talerne mangler i dybde, tar de igjen i lengde.

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg