Gullkorn og “lover” – 17

Jeg er veldig glad i ordspill og gullkorn, og for mange år siden, faktisk da jeg gikk på lærerskolen på Eik i Tønsberg, lånte jeg en bok på biblioteket som var spekket med gullkorn. Jeg ble helt fra meg av begeistring og skrev ned alle gullkornene jeg likte og syntes var veldig talende. Jeg husker verken hva boken het eller hvem som hadde skrevet den, eller samlet gullkornene til den boken det var blitt.

Jeg har lyst til å dele noen av dem med dere, så her kommer de:

WALTER SEIZ:

De fleste selvmord foretas med kniv og gaffel.

MILTON MAYER:

Det vidunderlige med film, radio og TV er at det er storartet enveiskommunikasjon, hvilket ikke er kommunikasjon i det hele tatt.

GOETHE:

Den som ikke gjør noe for andre, gjør ikke noe for seg selv.

F. G. GADE:

Takknemlighetsgjeld er den eneste gjeld som gjør menneskene rike.

LUDVIG HOLBERG:

Gnieren eier kke penger, men penger eier ham!

ARNE GARBORG:

Den som vil bedre samfunnet må begynne med seg selv. (Helt enig.)

JEROME LAWRENCE:

En nevrotiker er en mann som bygger luftslott. En psykopat er den som bor i det. En psykiater er han som krever inn husleien.

HENRIK IBSEN (I BREV TIL BJØRNSEN):

Det verste et menneske kan gjør mot seg selv, er å gjøre urett mot andre.

PLATON (400 F.KR.):

Jeg vil heller lide urettferdige enn å handle urettferdig. (Helt enig.)

GEORGE BERNHARD SHAW:

Svært få mennesker har råd til å være fattige.

10 kommentarer

Siste innlegg