Gullkorn og “lover” – 12

Jeg er veldig glad i ordspill og gullkorn, og for mange år siden, faktisk da jeg gikk på lærerskolen på Eik i Tønsberg, lånte jeg en bok på biblioteket som var spekket med gullkorn. Jeg ble helt fra meg av begeistring og skrev ned alle gullkornene jeg likte og syntes var veldig talende. Jeg husker verken hva boken het eller hvem som hadde skrevet den, eller samlet gullkornene til den boken det var blitt.

Jeg har lyst til å dele noen av dem med dere, så her kommer de:

OFFENTLIGHETSLOVEN:

Hvis noe er hemmelighetsstemplet, blir det etterglemt i kopimaskinen.

TABBELOVEN:

Dårlige medhjelpere ber om råd etter at jobben er gjort.

MYRSNIPEFILOSOFIEN:

Det er med idéer som med små barn, – man synes best om sine egne.

FROKOSTLOVEN:

Jo mykere loff, desto hardere smør.

SIRI HAAVIES BAKELOV

Smaker jeg ikke på kakedeigen, blir kakene vonde. Smaker jeg på den, blir det ikke mere deig igjen.

ANNELISE JØRGENSENS FRISØRLOV:

Det hjelper ikke om håret er nyvasket hvis du finner det i suppen.

REFORMLOVEN:

Alle vil forandre menneskeheten, ingen vil endre seg selv. (Tenk så bra det ville vært om alle tenkte på å endre seg selv til det bedre…)

AMBISJONSLOVEN:

En kvinne som ønsker å bli som en mann, er uten ambisjoner.

JOHN F. KENNEDYS LOV:

Suksess har mange fedre. Nederlag er et ensomt stebarn.

LYTTERLOVEN:

Om folk hørte mer på det de selv sier, ville de prate mindre.

 

13 kommentarer

Siste innlegg