Geisel hjelper andre med det lille hun får av oss

Forrige gang vi delte ut matvarer til venezuelanske familier spurte vi dem om hvordan de opplevde det første gang de fikk denne hjelpen. Svarene vi får tilbake på video er rørende. Her følger det en av disse, den unge moren Geisel, fortalte…

Dette er historien til Geisel om hvordan hun “Payed it forward”.

“Jeg fikk en telefon av bestemoren min som sa at jeg måtte komme hjem med en gang. Hun sa ikke hva det gjaldt. Jeg trodde det var noe galt, så jeg var litt redd. Da jeg kom hjem, så jeg pakken med matvarer som lå på bordet. Jeg var sikker på at det var propaganda…”

Myndighetene i Venezuela har det med av og til å dra hjem til enkelte med f.eks. matvarer for å dokumentere med bilder og film at de hjelper folket sitt. Men det er som regel bare for syns skyld, og det er få som får nyte godt av det.

“De sa at det ikke var propaganda, men jeg skjønte fortsatt ikke at dette var til meg. Så jeg trodde det var løgn, – eller ikke løgn, men at det ikke var til meg i hvert fall. Jeg trodde fortsatt det var propaganda. Men så var det fra Gud. De fortalte at det var til meg.”

De som delte ut matvarene fra “Tu Choza Online” brøt inn og sa at det var sant og de gav henne brevet fra den norske familien som hadde sendt henne matvarene.

“Jeg vil takke dere så masse, og jeg gjorde det som stod i brevet første gangen…”

Vi hadde skrevet en hilsen med noe sånt som at hun måtte lage seg noen gode “arepas” (typisk venezuelansk mat, ligner pitabrød, men laget av maismel).

“Jeg lagde noen gode “arepas”. Dette blir som en kjede, ikke sant? Jeg fikk en velsignelse, men den ble ikke værende hos meg, – den fordoblet seg og spredte til flere enn meg, for jeg lagde “arepas” og gikk ut i gaten og fant barn som trengte mat og gav til dem.”

Slik er det jeg opplever mentaliteten til mange av de vi hjelper, og i grunnen til den “jevne” venezuelaner, at de ønsker å hjelpe andre, selv om de har lite selv.

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg