Fra barnemunn – 4

For mange år siden da jeg var lærer for en førsteklasse på Nøtterøy, hadde jeg en søt og litt morsom opplevelse. Det var engelsk og vi hadde akkurat gått gjennom hva ulike dyr heter på engelsk. Jeg viste dem små lekedyr og lot elevene få komme med hva dyrene het dersom de visste det, og ellers fortalte jeg det.

En av figurene var en sau, og det var vel ingen som visste at den het “sheep” på engelsk. Jeg trakk sammenligningen med at ordet “sheep” høres ut som “skip” på norsk, men at det altså betydde “sau” på engelsk. Etter å ha gjennomgått en 10-12 dyr var det på tide med en liten lek. Jeg delte elevene inn i to rekker, som da ble to lag. To og to elever skulle få se et dyr, og den første som sa det riktige engelske ordet, ville vinne ett poeng til sitt lag.

Vi startet leken, og det ble sagt “elephant”, “crocodile”, “mouse” og så videre, og jeg delte ut poeng. Så var turen kommet til denne sauen, og to små gutter stod for tur med å “gjette” hva dette dyret het. Den ene gutten lyste opp i ansiktet da han fikk øye på sauen, for dette ordet kunne han godt. Han trakk pusten fort før han utbrøt “BÅT” med all sine lungers kraft.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg