Fra barnemunn – 3

På andre trinn når man har lært å lese, så er det på tide å analysere og sortere bokstavene litt, og da er det første man lærer å dele inn bokstavene i vokaler og konsonanter.

I starten er det i grunnen litt vanskelig å få taket på hvilke bokstaver som er vokaler og hvilke som er konsonanter, og hva som gjør at de er akkurat det de er. Men med blant annet ti vers av “Tre små kinesere” fire ganger i uken i et par uker, så begynner elevene å få dreisen på det.

Det metaspråklige, altså selve ordene “vokaler” og “konsonanter” skal også læres, og det er ikke alltid like enkelt å huske disse vanskelige ordene. Men en gutt i klassen kom hjem første dagen vi hadde lært om vokaler og konsonanter og kunne stolt fortelle mor og far at “i dag har vi lært om advokater og konsonanter på skolen”.

 

6 kommentarer
    1. Herlig!
      Ja det skal læres… og jeg kan ikke huske helt tilbake til all læringen på barneskolen – men at det var mestring i hver eneste bokstav kan jeg egentlig huske 😀

      1. Jeg husker jeg lærte å lese før jeg begynte på skolen, og syntes det var ganske kjedelig å måtte vente i et par måneder før vi skulle begynne å lese på skolen. Det var bare samtaler om bilder og lære en bokstav i uken, – det gikk for sent for meg, – jeg hadde jo allerede lest en hel ABC-bok hjemme. Men alt om vokaler, konsonanter, stavelser, rim, regler og fortellinger var gøy når vi først kom i gang med dette.

    2. Ja tenk så herlig når vi endelig knekte koden og kunne lese! Jeg elsker å lese og har alltid gjort det 🙂
      Godt nytt år til deg 🙂

      1. Jeg er også glad i å lese, men jeg får lest altfor få bøker i forhold til det jeg burde. Jeg leser mye annet da, men skulle gjerne fordypet meg i mange bøker. Det blir sånn i perioder.
        Riktig godt nytt år til deg også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg