Et kort tilbakeblikk på sommeren 2023

Jeg synes det var rimelig fint vær i Bergen de 9 dagene jeg var der i sommer.

For meg ble det en sommer uten blogging. Jeg hadde store planer om å skrive flere innlegg i uken mens jeg var i Norge i tre uker. Det ble det ingenting av. Etter et par innlegg i starten av juli, så var det helt slutt. Helt til nå for noen få dager siden.

Det er noe med det at når det blir lenger og lenger pause, så blir det verre og verre å komme i gang igjen. Det samme gjelder for trening. Har man først tatt seg et par ukers pause, så blir den snart til både tre og fire måneder. Men det gjelder ikke å gi seg. Man må bare ta den “dørstokkmilen” i et jafs og kaste seg utpå igjen.

Sommeren i Norge ble tilbrakt i Sandefjord/Tønsberg og i Bergen, og til tross for at bloggen lå med brukket rygg, så hadde jeg godt fokus på skriving av manus til boken min. Jeg fikk laget en ny innledning og start på det hele, samt at jeg fikk lest gjennom alt, rettet opp og lagt til ting både her og der. I tillegg leste jeg flere bøker om Venezuela, både fakta og skjønnlitterære, så fokus på “Lysets barn”, som arbeidstittelen min er, det var godt. Jeg dro til biblioteket i Bergen sentrum og satt der og jobbet hele dagen i 2-3 dager. Det var utrolig behagelig å sitte i slike omgivelser, – med bøker og ro rundt seg. Det er en egen lukt på slike steder, og det knirker spøkelsesaktig i enkelte av gulvplankene. Det er en helt egen sjarm, og jeg kjente på følelsen at jeg skulle ønske jeg hadde vært enda flinkere til å bruke bibliotekene da jeg bodde i Norge.

Mange klaget over at det var så dårlig vær i Norge i sommer, og særlig i juli. Jeg synes ikke det var så ille. Jeg var i Norge fra midten av juli og til starten av august, og jeg syntes det var lite regn i forhold til hva jeg har vært vant til tidligere. Jeg husker godt da jeg jobbet på Bryggen i Bergen da jeg var i 20-årene. Da virket det som om det plasket og høljet ned hele juli måned. Så de som klarte å uttale at det aldri hadde vært så mye regn i juli som i år, – de må enten ha sovet i begynnelsen av 90-tallet, eller de var ikke født ennå 😉

Nå skriver vi allerede september, og sommeren er for lengst over jobbmessig. Høsten kryper vel på de fleste i Norge nå for tiden, men her i Spania er det fortsatt rundt 30 grader, så det er ikke noen høst-følelse her. De spanske barna startet på skolen i går, så for dem er sommeren såvidt over, mens vi på Den Norske Skolen i Málaga allerede har gått tre uker på skolen. Hverdagen er i full gang. Nå danses det Blime-dans, det skrives fortellinger og vi regner så det spruter… – men bare i matematikk-bøkene 😉

Behagelige, men effektive dager på biblioteket i Bergen.
2 kommentarer
    1. Her på sunnmøre har vi hatt en strålende sommer, i mine øyne – og det har faktisk vert det også 🙂 Mens det på østlandet har mest regnet bort… Sørlandet har kanskje vært hakket bedre – men ja… vi glemmer fort de regnfulle dagene når sola skinner 🙂 God høst til deg i Spania!

      1. Tusen takk, og i like så 🙂 Jeg unner alle nordmenn, og kanskje særlig vestlendinger, gode, solfylte dager ;-D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg