Epler er en luksusvare

Jeg kjøper epler sånn innimellom. Ikke så ofte som jeg burde, men sånn i perioder blir det noen av dem. Dessverre hender det også ofte at de blir liggende i kjøleskapet uten at jeg får spist dem. Kanskje jeg spiser ett, og så blir resten glemt.

Når jeg tenker på noe jeg fikk høre her om dagen blir jeg flau. Litt pinlig berørt faktisk. På grensen til rødmussede kinn. Jeg skammer meg. Nei, fra nå av skal jeg spise opp eplene jeg kjøper. Hvis jeg vet at jeg ikke kommer til å spise dem, så lar jeg heller være å kjøpe dem.

Hva var det altså jeg fikk høre her om dagen? Jo, vi skal tilbake til Venezuela igjen. Epler er det ikke mye av i Venezuela. Det er få steder det er såpass kaldt i Venezuela at de kan vokse der. Derfor er epler importvare. Og hvor mye koster så et eple i Venezuela? Jo, det koster 5 dollar. Altså mellom 40 og 50 kroner for ett eple. Ja, for ett eneste eple. En kilo kylling koster 3 dollar og en kilo med ris koster 1 dollar, mens ett eneste eple altså koster like mye som en månedslønn for en som arbeider i Venezuelas “beste” oljebedrift.

2 kommentarer
    1. Herregud.. En 50-lapp for et eple ville jo vært uforskammet dyrt her, og når en i tillegg tar kjøpekraften der nede med i betraktningen, så blir det jo helt vilt..

      1. Ja, det er helt vanvittig!!! Det er nok bare Nicolás Maduro og vennen hans som kan unne seg den luksusen, for å sette det litt på spissen. Sikkert noen rike utenom hans “vennekrets” også, men det er ikke mange…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg