En god start på den offisielle sommerferien

Som en kollega påpekte i en kommentar til meg, så er det ikke før i dag, mandag, at min første offisielle feriedag er. Og hermed kan jeg da erklære sommeren for åpnet, og jeg kan meddele at starten har vært upåklagelig. Ups, – nå kan fallhøyden bli stor.

Jeg som har uttrykt med klare ord at jeg skal bruke sommeren til både å trene og skrive bok, – nå må jeg virkelig levere. Men jeg tror det skal gå. Uansett er det bedre å få litt press på seg ved å fortelle “hele verden” om mine forsetter. Da blir det ikke like lett å slappe av og skulke en trening eller flere, og jeg vil forhåpentligvis holde fingrene på tastaturet store deler av dagen, ikke bare for å skrolle på VG eller lese mail, men ikke minst for å holde i gang boken jeg skriver. Selv om… Dersom jeg ikke makter å holde forsettene mine, så er fallhøyden stor og den dårlige samvittigheten vil få seg en knekk. Men jeg velger uansett å uttrykke dette skriftlig, for da er nok mulighetene størst til å lykkes.

Og nå har jeg altså min første offisielle feriedag, og den har startet meget godt. Planen var å stå opp rundt sjutiden, men det var ikke så ille å ligge halvannen time lenger og komme seg på treningssenteret rundt klokka ni. Etter en ti minutters gange på mølla ble det de vante apparatene for armer og bein, før jeg innstilte meg på 4×4 minutter med løping på mølla. En kollega har rådet meg til å følge dette slavisk, – altså løpe 4 ganger 4 minutter på mølla, og jeg prøvde det i forrige uke. Tidligere har jeg holdt meg til 4+3+2+1 minutt på økende hastighet, men var villig til å gi dette et forsøk. Men jeg startet på lav i hastighet, 7,5, av frykt for å ligge som slakt mellom runde tre og fire. Det fungerte ypperlig, og i dag prøvde jeg meg på 8 i hastighet. Også det gikk veldig greit. Pulsen kom opp i over 160, men jeg ble ikke totalt utslitt, så jeg bør kunne prøve meg på 8,5 om ikke så mange dager.

Vel hjemme satte jeg meg i godstolen på terrassen og spiste en saftis med jordbærsmak mens jeg hørte på podcast. Deretter heklet jeg litt før jeg fikk satte meg ved bordet for å skrive videre på den nye starten av boken. Det blir en sakprosabok, og jeg føler at dette er riktig vei å gå for meg i dette bokprosjektet. Så gjenstår det å se om redaktøren fra Forfatterskolen er enig med meg i valget mitt, men av det jeg har lært i løpet av det siste halvannet året, så er kanskje det viktigste at det “ikke finnes” noen regler. “Alt” er lov. Vel, man bør ikke gå inn i flere hoder i samme scene, men at manuset mitt får et mer personlig preg og at jeg som forfatterstemme kommer klart frem, tror jeg kommer til å gjøre opplevelsen av historien nærere og mer autentisk, enn slik jeg har skrevet den i førsteutkastet. Jeg tror det blir greit å flette inn det jeg allerede har skrevet, sammen med den nye starten, og det handler mest om å flytte på kapitler og slette enkelte passasjer, heller enn å skrive hele historien på nytt. Det blir spennende å se hvordan det blir når jeg har kommet litt lenger i prosessen.

Jeg har altså fått skrevet et par, tre sider allerede i dag, i tillegg til to på lørdag, og enda er dagen lang. Nå har jeg tatt meg en pause fra boken for å skrive dette innlegget, og så skal jeg sette meg i godstolen for å hvile ryggen og hekle litt, mens jeg hører videre på podcast. Livet er herlig og sommeren likeså, og sånn skal jeg fortsette i mange dager…

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg