Diskriminering

Det er ganske ille å bli diskriminert for hvor du kommer fra. Selv om min opplevelse er at spanjoler generelt er hyggelig mot alle uansett nasjonalitet og rase, så er dette et tema også her i Spania på noen områder. Jeg som nordmann har sjelden problemer med å få god behandling av ulike bedrifter og kontorer, som for eksempel eiendomsbyråer. De “elsker” deg, og vil gjerne ha deg til å velge en av leilighetene deres. Nordmenn er sikre betalere, er inntrykket deres. Mens er du fra Sør-Amerika blir du møtt med mye større skepsis og helst en kald skulder. Sør-amerikanere har ikke penger!

Det å slå alle over en kam og kategorisk ikke ville gjøre business med deg fordi du ikke er nord-europeer, er en uting, spør du meg. Det er klart du må kunne betale for deg, men å anta at fordi du kommer fra et av de landene som Spania i sin tid koloniserte, at du da ikke har penger, gjør situasjonen svært vanskelig for de som er på boligjakt.

Når venninnen min ringer på en leilighet og de hører aksenten hennes, så er det ganske tydelig at de prøver å bli ferdig med samtalen så raskt som mulig i andre enden, mens om jeg ringer, så er de velvilligheten selv, og har både én, to og tre leiligheter å vise meg. Jeg føler selv at jeg overdriver kanskje litt nå, men det er slik det oppleves for venninnen min og familien hennes nå når de er på jakt etter leilighet.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg