Det julen egentlig dreier seg om – å gi

Min “fadderfamilier”, Whitney med sønnen Benjamin.

Prosjektet vårt, “En dråpe i havet”, som hjelper trengende familier i Venezuela, har nå før jul fått enda flere bidrag enn vanlig, så det var en stor glede for oss å kunne kjøpe, ikke bare vanlig mat, men også typisk julemat til familiene. I går ble det levert ut pakker med mat til ikke mindre enn 32 familier.

Den typiske julematen i Venezuela er langt fra noe vi i Norge ville ropt hurra for, men så roper heller ikke spanjoler hurra for pinnekjøtt, og for “halvparten” av oss nordmenn, så er det jo ingenting som slår pinnekjøtt. I Venezuela er det noe som kalles “Hallaca” som er den tradisjonelle julematen. Det tilberedes inni bananblader, og består av en maismel-masse som fylles med kjøtt og grønnsaker. Det at disse familiene fikk ingredienser til å lage denne julematen var en stor glede og overraskelse for dem.

Men vi fikk også anledning til å kjøpe noe annet som gledet dem om mulig enn mer, nemlig et skinkebrød. Det er en luksusvare for dem i julen, og at de fikk dette også i pakken med mat var over all forventning for dem. Så nå kan de gå julen i møte med glede over å kunne kose seg med god og typisk julemat.

Vi har også kjøpt gaver til noen av barna, slik at de forhåpentligvis vil kunne oppleve en jul slik “juler bør oppleves”.

Jeg har satt sammen noen av videoene jeg har fått, men mangler en god del ennå, så de kommer senere.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 kommentarer
      1. Ja, jeg tenker at når man har muligheten, så må man gjøre det man kan, – og siden jeg har en veldig god venninne (samt mange andre venner) her i Fuengirola som er fra Venezuela, og hun (og de andre) har fortalt meg “alt” om hele situasjonen i landet, så var det enkelt å støtte venninnen min når hun sendte noe av gårde, og så har det ballet på seg og blitt et lite prosjekt, som snart er registrert som “asociación”, en hjelpeorganisasjon.

        Hvis du ønsker å lese om situasjonen, så kan du gå i arkivet og lese noen av innleggene fra starten av bloggen, i april i år. Det var i hovedsak Venezuela-situasjonen som fikk meg til å starte blogg, og så har jeg etter hvert involvert flere områder om meg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg