“De tror vi lyver eller overdriver”

“Vakre Venezuela vrir seg i veer, og verden vet ikke hva som skjer.”

Bildet er “screen-shot” fra en nyhetsvideo fra Euronews på YouTube.com: https://youtu.be/dhySET9vkxY

Det er vanskelig å tro på det som skjer i Venezuela. At det er så ille og tragisk som venezuelanerne forteller. Det må være løgn, eller i beste fall overdrivelse. Det er altfor absurd til at det kan stemme. At folk sitter i bilen sin i dagevis i kø for å fylle bensin, – neppe. At du må ta bilde av at du har stemt på det “riktige” partiet ved valg og vise dette til arbeidsgiveren din for å beholde jobben, – særlig. At du må ha med deg hansker og alt annet av utstyr som legene trenger for å behandle deg på sykehuset, – slutt med disse løgnene dine!!!

Det er helt absurd at dette skjer, og jeg forstår at det kan være vanskelig å tro, for det er så langt borte fra vår virkelighet som man kan komme. Men det er fakta. Jeg kjenner flere venezuelanere personlig som har opplevd det som for oss er helt uforståelige ting. Hvis dette ikke var sant, – hvorfor er det da over 5 millioner mennesker som har dratt fra landet? Et antall som stadig øker, og som vi de siste ukene har sett krysser Rio Grande på grensen mellom Mexico og USA.

Det er ikke de fattigste som har dratt. De har ikke anledning til det, – de har ikke penger til det. Det er det som en gang var middelklassen. De har gjerne et fint hus og bil, men de har ingen penger til å reparere bilen med eller til å kjøpe mat for. De kan selge huset sitt for en billig penge og kanskje få nok til en flybillett eller flere bussbilletter for å komme seg ut av landet, og mange av dem har nettopp tatt det skrittet.

De venezuelanerne jeg kjenner i Spania, og noen få i Norge, opplever stadig at folk ikke tror på dem, eller at de i hvert fall ikke klarer å fatte det som blir fortalt. Fortvilet snakker de til “døve ører”. De trenger flere som kan forstå forholdene deres landsmenn lever under, og som kan tale deres sak, og få den frem i lyset og inn i samfunnsdebatten igjen. Jeg har satt det på min dagsorden å være en av disse som taler venezuelanerne sak. De humanitære forholdene i Venezuela bedres, – vi gjøre noe, vi kan ikke lenger bare sitte og se på med “blinde øyne”.

Jeg håper flere med meg ønsker å få åpnet både øyne og ører for hva som virkelig skjer i Venezuela, og at flere melder seg på for å tale venezuelanerne sak i Norge, slik at vi sammen kan påvirke de riktige organisasjonene så noe konkret kan gjøres for å bedre de humanitære forholdene i dette stakkars landet.

Her kan du se en kort video-reportasje laget av BBC om en kirurg som sitter 13 timer i kø for å fylle bensin og så må gå rett på jobb for å gjøre livreddende arbeid uten hvile. Du får også se litt av de elendige forholdene på sykehuset.

https://youtu.be/I8PsGdUcR3A

 

 

 

 

 

 

 

 

Disse fire bildene er “screen-shot” fra den samme BBC-reportasjen på YouTube som jeg har lenket til rett over her.

4 kommentarer
      1. Ja, det er tragiske tilstander i Venezuela og det er få europeere som aner noe om det, så for meg er det viktig å prøve å opplyse folk som best jeg kan.

    1. Det er forferdelig at forholdene er så umenneskelige, og at mediene ikke dekker dette bedre. Flott at du, Linda, får dette fram i lyset så vi kan påvirke politikere og ulike organisasjoner til å hjelpe.

      1. Tusen takk for støtten, Teresa 🙂 Ja, det må frem i lyset, og noen må gjøre noe båter her og der. Jeg får gjøre mitt, og så får vi se hvordan det er med på å påvirke andre organisasjoner osv. Jeg skal i hvert fall ikke gi meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg