Bok-påske

Jeg har fått lest mange bøker siste uken. Endelig har jeg summet meg til å laste ned og abonnere på Storytel, og det gjør det jo så utrolig enkelt å “lese” bøker samtidig som jeg strikker eller hekler.

Her er en liten presentasjon av bøker jeg har lest:

Tante Ulrikkes vei” av Zeshan Shakar
Terningkast: 6
Kort om boken: To unge minoritetsgutter fra Stovner er med i en femårig undersøkelse om oppvekstvilkårene på Stovner. Hele bokens innhold presenteres i form av guttenes tilbakemelding til NOVA, den ene skriftlig med utbroderende språk og forklaringer, den andre muntlig med tydelige mangler i norsk syntaks og setningsoppbygning.
Min mening: En fantastisk bok. Ekstremt bra skrevet, både skildringene som er interessante og detaljerte, det mangelfulle språket til Jamal som er gjennomført troverdig og idéen om at boken er skrevet som et ledd i en forskningsrapport. Det eneste jeg synes er litt rart eller lite troverdig, er at deltakerne er med i trekningen av en sykkel og reisegavekort, men må delta i fem år før trekning foregår. Jeg tenker at Jamals motivasjon for å delta sannsynligvis er premien, men ser ikke for meg at han har tålmodighet til å vente fem år på en eventuell premie.
Men karakterene i seg selv er helt fantastiske og troverdige, og jeg får virkelig sympati for dem, særlig for Jamal som ikke har det så lett.
Jeg synes også at forfatteren har klart å flette inn globale og lokale begivenheter på en mesterlig måte, slik at vi virkelig følger med i samfunnsutviklingen parallelt med at vi følger hverdagslivet til Mo og Jamal.
Til tross for at

“Gul bok” av Zeshan Shakar
Terningkast: 5
Kort kommentar: Tar blant annet for seg hendelsen 22. juli 2011. Gul bok refererer til utkastet av statsbudsjettet og hovedpersonen jobber med dette.

“Min skyld – en historie om frigjøring” av Abid Raja
Terningkast: 5
Kort kommentar: Interessant og god beskrivelse av Abid Rajas oppvekst, sykdom og inntreden i offentligheten i Norge.

“Full spredning” av Nina Lykke
Terningkast: 4
Kort kommentar: Jeg trodde den skulle handle om at hovedpersonen hadde kreft, men det handler om hvordan legen forholder seg til alle de ulike pasientene, at hennes privatliv påvirker hvordan hun forholder seg til dem osv.

“Beatles” av Lars Saabye Christensen
Terningkast: 6
Kort kommentar: At jeg ikke har lest denne før er vel egentlig en “stor skam”. Vi følger fire venner fra ungdomsskoledagene og frem til de er godt voksne. Handlingen følger Beatles´ album-utgivelser, og ungdommene forandrer seg “med” Beatles. Mye narkotika og “politisk opposisjonsarbeid” er blant ingrediensene, og gjennom alt holder guttene kontakten mer eller mindre og støtter hverandre.

“Belle Gunnes” av Hans Melien
Terningkast: 6
Kort kommentar: Den grusomme historien om norske Brynhild Gunnes fra Selbu som dro til USA for 100 år siden og drepte en haug med friere for å stjele pengene deres.

“Det angår også deg” av Arnold Jacoby
Terningkast: 6
Kort kommentar: Jøden Herman Sachnowitz fra Larvik blir sendt til Auschwitz sammen med hele familien. Han er den eneste i familien som overlever til slutt. En grusom fortelling, men likefullt er det viktig at disse fortellingene ikke går i glemmeboken, slik at vi aldri havner tilbake der.

“Bokhandleren i Kabul” av Åsne Seierstad
Terningkast: 6
Kort kommentar: Endelig har jeg lest den “berømte” boken som “alle” har snakket om. Den gir et godt innblikk i livet til en afghansk familie, og er absolutt verdt å lese.

“To søstre” av Åsne Seierstad
Terningkast: 6
Kort kommentar: En ekstremt detaljert beretning om de to søstrene mange av oss har hørt bruddstykker om i norske medier.  For en intelligent forfatter som klarer å holde oversikt over så mye informasjon og samtidig sy det sammen på en så sømløs måte.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg