Au, au! Det gjør så vondt i tanna mi!

Alle kjenner vi igjen ordene til Jens når Karius og Baktus hamrer som besatt i roten på den ene jekselen. Vi vet også hva som skjer videre, nemlig mor som ber han pusse tennene og etter hvert tar han med til tannlegen.

Vel… Jeg har i snart tre år (i april/mai blir det tre år) vært hos tannlegen for å få gjøre et eller annet med en jeksel. Jeg tror tannlegen har tenkt å rotfylle den, men det har gått så lang tid at jeg har i grunnen glemt hva han sa. Til tross for at jeg har vært hos tannlegen flere ganger, og i en periode dro dit én gang i måneden i et halvt år, bare for å sjekke om han nå endelig kunne bore seg inn i tannen, så har jeg fremdeles rot og tann på plass.

Dette høres kanskje mer ut som en tannlege med sceneskrekk enn en som gjør alt for å utføre jobben sin. Men faktisk må jeg berømme tannlegen min for hensynet han har tatt til meg hele denne tiden. Saken er at jeg har en betennelse i tannkjøttet, like ved denne tannen, som aldri vil leges. Han har gitt meg flere antibiotikakurer og han har kalt meg tilbake i stolen gang på gang for å sjekke om betennelsen er borte, men nei, den fortsetter med uforminsket styrke. Og nå i julen har det i grunnen virket som om den har blitt verre. I hvert fall begynner det nå å bli “isete” og litt vondt når jeg tygger, så det spørs om ikke det er på tide å sprenge løs med TNT-ladninger i Lothepus-klassen for å få bukt med problemet.

Jeg innbiller meg at det kommer til å si “POFF” og velte ut en masse edder og galle når det både går hull på “byllen” og når tannen åpnes, for nå tror jeg det har gått for langt. Tannlegen har ikke villet ordne tannen fordi han mener betennelsen vil bli mye verre og det vil gjør skrekkelig vondt for meg. Men nå tror jeg det vil gjøre grassalt vondt uansett.

Fantastisk nok har ikke tannlegen tatt seg så mye som 10 cent i betaling for alle de gangene jeg har satt meg i stolen og han bare har sjekket “ståa”. Ikke engang da han valgte å ta ekstra røntgenbilde for å sjekke tilstanden, ville han ha betaling. Til vanlig når han fikser en tann koster det 50 euro for hver gang jeg er der. Er det noe større greier blir det 100 euro, men det har jeg veldig sjelden betalt. Jammen er jeg glad jeg går til tannlegen her i Spania fremfor i Norge. Skjønt… Hvis denne betennelsen aldri går bort, og denne tannen vil fortsette å bli vondere og vondere, så vet jeg ikke hva jeg vil gjøre til slutt.

Det er et halvt år siden sist jeg var hos tannlegen. Han ba meg kontakte dem når betennelsen har gått ned, men det virker som om det aldri kommer til å skjer. Nå lengter jeg bare etter at “Karius og Baktus skal skylles ut i havet og seile på flåten sin for å speide etter en annen munn å krype inn i”.

 

 

8 kommentarer
    1. Det finnes ikke noe verre enn skikkelig tannverk, så kan du få den fikset så kjør på uansett om det kommer eder og galle ut av den. Kanskje det er det som må til for at den skal bli frisk? Lykke til ihvertfall, unner ingen tannverk❤

      1. Ja, jeg tror det må til. Jeg har ikke vært noe plaget med tannverk før litt nå de siste ukene, men nå kjenner jeg at det er riktig å få gjort noe med det, for ellers blir det nok aldeles ILLE!!!

      1. Yes, me too! Det er jo egentlig litt ambivalent dette her, for jeg er jo veldig glad i disse to figurene da, men ikke såååå glad at jeg vil la dem lage seg luksusboliger i tennene mine 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg