Anbefaling Podcaster

De siste månedene har jeg hørt mye på både lydbøker og podcaster. Nå vil jeg nevne noen podcaster jeg kan anbefale.

TIL LÆRERE:

Som lærer synes jeg “Et Bedre Skole-Norge” og “Lektor Lomsdalens innfall” er veldig gode bidrag til faglig påfyll. Her diskuteres alt fra “hva som kjennetegner den profesjonelle læreren” og “vurdering”, til “digitalisering i skolen” og “hvordan undervise om rasisme”.

Mens “Et Bedre Skole-Norge” er i stor grad rettet mot ungdomstrinnet og videregående, så treffer “Lektor Lomsdalen” etter min mening mer jevnt over hele skoleløpet. Men til tross for at fokus er på de eldre trinnene, så synes jeg absolutt at det likevel er mye å hente for meg som stort sett er lærer på småtrinnet.

En episode jeg vil anbefale er “Samskaping med Erlend Dehlin, Are Bye, Saga Helgadottir, Alexander Mortensen og Aurora Olsen” (20.okt.-21) fra “Et Bedre Skole-Norge”. Det er faktisk to episoder av dette, der Erlend Dahlin er med på begge. På “Samskaping ll” (26.apr.-23) er i tillegg Mari-Ana Jones, Eva Skofterud og Are Bye med. Samskaping handler om elevmedvirkning, at elevene blant annet er aktive i prosessen med å bestemme hvilke temaer man skal jobbe med.

Fra “Lektor Lomsdalens innfall” vil jeg anbefale “serien” hans om “Chat GPT”, der han over mange episoder ser på mulighetene for praktisk bruk av Chat GPT i skolen. Det er lett å tenke at Chat GPT ikke har noe i skolen å gjøre, men nå finnes den, og vi må se på hvordan vi kan bruke den på en “riktig” måte i opplæringen.

2 kommentarer
      1. Absolutt 🙂 Det er også veldig greit å høre på når man trener, hekler eller går tur. Vinn-vinn 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg