Anbefaling på Netflix

Helt til jeg ble voksen skjønte jeg ikke vitsen med historie. Hva skal vi se bakover i tid for? Det er jo fremover vi skal leve! Ikke før jeg bikket 20 år forstod jeg altså at sammenhengen mellom alt her på jorden, både naturen og livet, er viktig for å vite hvordan vi har kommet dit vi befinner oss i dag. 

Jeg tror nok rett og slett at jeg var både treg i oppfattelsen, ble mentalt moden sent, i tillegg til å være sta! Har jeg først bestemt meg for at noe er uviktig, så er det uviktig, og historie var i mine øyne totalt uviktig. 

Du verden som jeg har endret mening… For det første er det interessant å vite hvordan menneskene levde før oss og hvordan de utviklet kunnskapen om alt, men aller mest interesserer jeg meg for menneskestrømmen i verden, og da særlig den som skjedde til det såkalte “India” på 1400-tallet, da Kristoffer Columbus skulle seile vestover for å finne India i 1492. Alt dette førte med seg av utnytting, utplyndring av gull, påtvunget katolisisme, drap av de innfødte, frakting av slaver fra Afrika med mer, og særlig med erobrerne Hernán Cortéz i Mexico og Francisco Pizarro i Sør-Amerika, var fryktelig. Motstanden de møtte var svak, så det gikk ikke lang tid før de innfødte lot seg dominere av den hvite mann fra Vesten og Spania. 

Helt frem til 1819 var hele Sør-Amerika, bortsett fra Brasil, fortsatt del av den spanske kolonimakten. Da klarte endelig general Simón Bolivar å frigjøre Venezuela, Colombia og Ecuador og opprette staten Gran Colombia. Derav kan vi se i dag at disse tre landene har nærmest identiske flagg. Men Bolivar stoppet ikke med disse tre landene. Han klarte også å frigjøre Peru og Bolivia, og sistnevnte valgte til og med å oppkalle landet sitt etter generalen, til tross for at han i praksis aldri satte sine ben i Bolivia. Det sier litt om hvilken status mannen fikk i hele Sør-Amerika. 

Dersom du er like interessert i søramerikansk historie som det jeg er, og har lyst til å lære mer om denne frigjøringskampen, så kan jeg absolutt anbefale dramaserien “Bolivar” på Netflix. Den tar for seg hele livet til generalen, og hele tre skuespillere deler på rollen til hovedpersonen. Serien er på spansk, men du kan få engelsk undertekst. I hvert fall er det sånn her jeg bor i Spania. Har opplevd at det kan være litt ulikt fra hvilket land man befinner seg i. Serien er på hele 60 episoder, og jeg synes den gir et godt innblikk i både hvordan dagliglivet fungerte i denne verdensdelen på den tiden, og hvordan Bolivar klarte å frigjøre Sør-Amerika fra Spanias makt. 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg