“Alle dere har utdannelse? Særlig…”

I forrige artikkel om Venezuela fortalte jeg om hvordan europeere opplever det venezuelanerne forteller om de grufulle forholdene i hjemlandet sitt. Da nevnte jeg også at det er de som en gang var fra middelklassen som har dratt fra landet. Langt over 5 millioner mennesker der de fleste har utdannelse som leger, advokater, lærere, arkitekter og ingeniører, for å nevne noen yrker.

Venninnen min er en av de som har opplevd hvordan spanjoler ikke tror på det venezuelanerne sier. Hun hadde vaskejobb hos en ganske nedlatende spansk eldre dame som skulle forklare henne hvordan ulike ting fungerte. De gikk rundt i leiligheten og den eldre damen forklarte med sin ovenfra-og-ned holdning om flere ting.

“Dette er en tørketrommel. Vet du hva det er”, spurte den eldre damen i en lettere spydig tone, som om venninnen min kom fra et utviklingsland. Saken er at Venezuela i mange år har vært (eller var) et velfungerende industriland, – det rikeste landet i Sør-Amerika, og kunne sammenlignes med flere europeiske land, Spania et av dem.
“Ja, jeg vet det. Jeg hadde en i huset mitt i Venezuela.”
Den eldre damen så skeptisk på henne, og venninnen min så at hun ikke trodde på henne.
“Jeg forstår det du forteller meg om tingene i huset ditt. Det at jeg er her og vasker hos deg betyr ikke at jeg ikke har erfaring med ting og utdannelse.”

Den eldre spanske damen så på venninnen min og sa sarkastisk: “Ja, selvfølgelig, – alle dere venezuelanere er utdannet leger og advokater, for dere kjøper disse titlene”.

Det er uforståelig for mange spanjoler at så mange utdannede mennesker fra Venezuela flykter fra landet. Det sier litt når det faktisk er høyt utdannede mennesker med jobb i hjemlandet som kommer til Spania. Det kan bare bety at det virkelig er ille i hjemlandet, for med et normalt liv hadde de blitt værende i Venezuela uten tvil.

En annen opplevelse hos en annen familie hun skulle vaske hos, var annerledes. Huseieren hadde ikke tørketrommel og viste henne raskt hvordan hun skulle henge opp klær på tørkesnoren som gikk fra vinduet og mot den motsatte veggen. Venninnen min fulgte godt med, for hun hadde aldri sett denne typen tørkesnor før der hun måtte dra snoren til seg.

“Du forstår sikkert hvordan det fungerer, så jeg trenger vel ikke å forklare det til deg”, sa huseieren.
“Nei, jeg har faktisk aldri sett en sånn før, så det er fint at du forklarer meg det”, svarte venninnen min.
“Hæ, – hvordan tørket dere klærne deres da?”
“Vi hadde tørketrommel.”

Huseieren ble forfjamset og tankefull over å høre at vaskehjelpen hennes var en som materialistisk sett virket å ha det like bra som eller bedre enn henne selv, da hun bodde i Venezuela. Til tross for forfjamselsen var holdningen hennes mot venninnen min likevel ikke nedlatende, slik tilfellet var med den eldre spanske damen.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg