Jeg annullerte parkeringsboten

Jeg tenkte jeg skulle fortelle litt om et system her i Spania som jeg i grunnen synes er skikkelig ålreit. Opplevelsen min hendte for mange år siden. Jeg hadde ikke bodd her mer enn en måneds tid da jeg fikk min første (og foreløpig eneste) parkeringsbot i Spania. Jeg var ikke helt fortrolig med hvordan det fungerte med hvor det var gratis og hvor man måtte betale, men visste at man måtte følge fargen på stripene på bakken.

Ved gule striper er det forbudt å parkere, ved hvite striper er det gratis og ved blå streker må man betale. Dette visste jeg. Jeg skulle til kiropraktor i Fuengirola og parkerte ved strandpromenaden. Det var mange ledige plasser og jeg syntes det så ut som om det var hvite striper der hvor jeg parkerte. Mulig sanden hadde dekket over de blå stripene, jeg er ikke helt sikker. Uansett så kom jeg i vanvare for å parkere ved blå striper der jeg burde ha betalt. Det gjorde jeg da altså ikke.

Da jeg satte meg inn i bilen etterpå og kjørte avgårde, la jeg merke til en lapp på vinduet mitt. “Hm, – er det noe reklame, tro?” Vel, den var ikke i vinduet på førersiden, så den forstyrret meg ikke. Derfor ventet jeg til jeg var fremme ved skolen med å fjerne den. Det var selvfølgelig ikke reklame, men en bot.

Illustrasjonsbilde

“Nei, så kjedelig”, tenkte jeg. Jeg som trodde jeg hadde parkert riktig. 60 euro var boten på. Det var i grunnen ganske mye for meg som nettopp hadde flyttet til Spania og hadde en del uforutsette utgifter. Men det var ikke noe å gjøre ved det. Men likevel lurte jeg på: “Hvordan i all verden skal jeg betale denne boten?” Jeg ante ikke hvordan man skulle gå frem. Var det et kontonummer man skulle sette pengene inn på, eller måtte man gå i banken? Derfor leste jeg nøye på lappen. Heldigvis snakket jeg spansk allerede den gangen, så jeg forstod det meste av det som stod på lappen, men det var noe merkelig som stod der. Det måtte være feil…

Det stod at jeg kunne annullere boten innen 24 eller 48 timer!!! “Hæ???” Dersom jeg oppsøkte en av parkeringsautomatene innen dette tidsrommet, så ville jeg slippe unna med å betale 6 euro, altså i underkant av 60 kroner. Det hørtes for godt ut til å være sant, men sant var det.

Rett etter arbeidsslutt bar det tilbake til Fuengirola for å oppsøke en av disse automatene. Men selv om spansken min var ganske bra, så var frykten for å trykke feil på slike maskiner større, og jeg forstod rett og slett ikke hvordan jeg skulle få annullert boten. Til min store glede så jeg en parkeringsvakt like ved, så jeg spurte henne hvordan man fikk annulert den. Hun var velvilligheten selv og hjalp meg med hele annulleringen. Det var så enkelt som at i stedet for å trykke 1 for parkering, så måtte jeg trykke 2 for annullering.

Det må jeg si… Tenk å slippe unna med å betale bare 10% av parkeringsboten. Et glimrende system, spør du meg.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg