“Millioner” av edderkopper og ekle kakerlakker

Leste om Frodith som fant en død rotte i kjelleren. Det fikk meg til å tenke på mine egne opplevelser med dyr og insekter som jeg er redd for. Frodith skriver at hun er redd for edderkopper. Det er ikke jeg. Etter å ha bodd nærmere fem år i en kjellerleilighet på Østlandet ble jeg virkelig kurert. Det gikk ikke en dag uten at jeg måtte fjerne en eller flere edderkopper.

Men en av opplevelsene var litt utenom det vanlige. Jeg fant en ganske stor edderkopp midt på badegulvet. Som vanlig fant jeg litt papir som jeg skulle skvise den med, – men hva skjedde??? Millioner av bittesmå baby-edderkopper piplet ut av den store edderkoppen og fløy til alle kanter. Ja, ja, – jeg vet at dette er en overdrivelse. Det var selvfølgelig ikke millioner, men 40 var det i hvert fall. Jeg fikk et svare strev med å jakte på alle disse små prikkene som var i fullt firsprang mot alle kriker og kroker de kunne finne. Jeg fikk heldigvis bukt med de aller fleste. Ellers hadde jeg nok hatt en voldsom “befolkningsøkning” på badet mitt som jeg ville strevd med i lange tider.

Her i Spania derimot, er det ikke edderkopper som er problemet, men kakerlakker. Og jeg kan forsikre dere om at disse er mye eklere og skumlere enn edderkopper. Hver gang jeg finner en kakerlakk på baderomsgulvet mitt setter jeg i et skrik, – eller… Det kan kanskje bedre beskrives som et halvkvalt brøl. Da må jeg finne en tom dorullhylse å skvise den med. De er altfor store og skumle til at jeg tør å ta dem direkte med papir. Tenk om jeg får kontakt med dem på fingrene!!!

I det siste har jeg brukt et effektivt insektmiddel og sprayet dem, slik at jeg har sluppet å jakte på dem mens de løper over gulvet og gjemmer seg bak hyller. Preventivt har jeg også sprayet luftekanalen i taket, så nå er det faktisk over en uke siden jeg har sett en kakerlakk. Jeg har nå en fin samling tomme dorullhylser som står klare til å brukes. La oss håpe at dette var løsningen på å holde dem unna huset mitt. Da kan det bli en fin samling med dorull-nisser til jul 😉

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg