Hva har jeg sagt ja til???

Jeg er ikke akkurat kjent for å være en dyreelsker. Ikke at jeg har noe imot de fleste dyr, men jeg er ikke interessert. Skjønner ikke “hypen”, liksom… Hunder som skal slikke deg på hånden når du vil klappe dem, nei æsj, da fungerer “trekke-til-meg-armen”-refleksen veldig godt. Hester er for såvidt flotte og majestetiske dyr, og jeg satt på hesteryggen et par ganger i barndommen. Been there, done that, liksom… Jeg er livredd for slanger i alle størrelser, fasonger og farger, men får ikke panikk av edderkopper. Men i det store og hele er jeg av den oppfatningen at dyr er best på avstand.

Til tross for dette, så hadde jeg en katt for noen år siden. Den var både søt og fin, selv om den ikke likte å bli klappet. Den levde sitt eget selvstendige liv og gikk inn og ut som den ønsket. Plutselig en dag kom den ikke tilbake. Jeg aner ikke hva som skjedde med den, men etter en ukes tid innså jeg at den ikke kom tilbake. Jaja, tenkte jeg… Sånn er livet…

“Fy så slem du er, Linda”, er det sikkert mange som tenker. Ja, kanskje er jeg det? Jeg felte ingen tårer. Jeg ble ikke fortvilet. Bare innså at… – det var det!

Likevel våget venninnen min å spørre meg om jeg kunne passe de fire kattungene hennes mens hun skulle ut og reise i ti dager. Hun vet ikke hva hun har gjort. Jeg har ingen erfaring med så små babyer uansett “rase”, og da hun droppet av bur, seng, kattedo og diverse mat med en kjapp setning om at jeg kanskje måtte gi den minste kattungen melk med en sprøyte, og at jeg måtte røre ut melkepulveret med vann, – da gikk det litt rundt oppe i topplokket. Hva skjedde med at katter drikker vann???

To timer senere har jeg melk på klærne, melken fra sprøyten som skulle i munnen til den lille havnet mer magen enn i magen til katten. De andre kattene vandrer rundt i melkeskålen og blir klissete overalt. Mon tro om jeg skulle ha blandet ut det pulveret med mer vann? Jeg liker ikke bruksanvisninger… Samtidig knerter jeg en hel kakerlakk-storfamilie som har funnet det for godt å gjøre sitt inntog i huset akkurat i dag. Som om det ikke allerede er overbefolket her med to menneske-gjester og fire kattunge-gjester. De får ringe booking om de ønsker en plass, slik alle andre gjør, – makan!

Når kattungene er ferdige med å bade i melken, legger de seg til å sove i buret. De slikker seg rene, men fortsatt er det “grøt” på hodet og magen til noen av kattene. Der kommer de ikke til selv. Etter en stund løfter jeg kattungene opp på sengen min. Jeg åpner buret og de kommer stabbende ut på ustøe bein. Den ene ruller rundt. Den andre ramler ned mellom sengen og veggen og sitter fast. Den tredje klatret på ansiktet mitt, og takk og lov for at jeg har briller på. Mens den fjerde… – selvfølgelig… Den tisser på meg.

Da er det nok. Inn i buret med dem. Av med klærne og sengetøy. Rett i vaskemaskinen. Tror det er bedre å ha dem på gulvet enn oppi sengen, – det er helt sikkert.

Og dette var de første fire timene av ti dager. Dette skal bli “show” 😀

Men… SØTE er de, – SKIKKELIG SØTE!

 

12 kommentarer

Siste innlegg